Review Magico S3


Ruud Jonker | 19 november 2014 | Magico

Vorig jaar juni 2013 verscheen de review van de Magico S1 in Music Emotion. Inmiddels heeft Magico de S3 in de markt gezet. Waarom zou je, gezien de perfectie van de S1, nog gaan voor de S3? De onderstaande luisterervaringen formuleren daar een antwoord op.

Magico behoort bij die innovatieve bedrijven die de luidsprekertechnologie daadwerkelijk vooruit helpen. De vorig jaar besproken S1 is voor consumenten met een Hollandse huiskamer van gemiddeld veertig vierkante meter de ideale weergever. In een fatsoenlijke akoestiek en met bijpassende elektronica valt er nauwelijks meer iets te wensen. De S1 is dan ook een gesloten tweeweg van zeer bescheiden afmetingen. Feitelijk het ideale bouwprincipe. Bij de key-features horen de fenomenale homogeniteit, de dynamische vermogens, de holografische presentatie van de soundstage en het zeer diepe en lineair doorlopende laag. Met de S1 als basis en goed gekozen elektronica staat er voor pakweg 20K een ultiem systeem voor de muziekliefhebber.

Dat is in absolute termen serieus geld, maar voor wie perfecte weergave zoekt een haalbare optie. Vergeet niet dat het in hifi-land heel eenvoudig is om voor 150K een absolute puinhoop te kopen. Een mogelijk probleem met de S1 zou kunnen ontstaan als de luisterruimte erg groot wordt en er heftig programma-materiaal op oorlogssterkte moet worden gedraaid. Met een gevoeligheid van 86dB en een aanbevolen belastbaarheid van 50 Watt, staat er geen luidspreker die in een kamer van honderd vierkante meter een elektrisch vermogen van 300 Watt om kan zetten in 120 dB geluidsdruk over het hele frequentiebereik. Feitelijk is de S1 een mini-monitor met een kwalitatief superieur laagsysteem. Geschikt voor vrijwel alle muziek, behalve als het gaat om Mahler, hardrock, moderne dancemuziek en kerkorgel. Althans, als dat echt met flinke geluidssterkte weergegeven moet worden.

Magico S3
De Magico S3 is in de markt gezet om tegemoet te komen aan consumenten met grotere luisterruimten en muzikale wensen die extra eisen stellen aan weergevers. Fysiek is de S3 naar alle kanten toe pakweg 5 cm groter dan de S1. Technisch gesproken is de S3 een driewegsysteem met twee laagdrivers, een midrange en een tweeter. De gevoeligheid is 89 dB, de onderste frequentiegrens is 22 Hz (S1: 32 Hz) en het aanbevolen versterkervermogen is van 50-1200 Watt. Dat lijkt redelijk ‘hufterproof’, maar er blijven van die klanten die alles kapot krijgen. Daar kan elke hifi-dealer een boek over schrijven. Het is in ieder geval een uitgangspunt om in grotere ruimten, met muziek die veel laagfrequente informatie bevat, goed te kunnen presteren. Vanwege de andere technische architectuur van de S3 zijn er uiteraard geluidstechnische verschillen te verwachten ten opzichte van de S1.


Luisterfaciliteiten
Vanwege allerlei logistieke issues lag het minder voor de hand om de S3 hier in de studio te beluisteren. Dan mist even de gecontroleerde akoestiek, de mogelijkheid om te meten en om te matchen met een groot aantal ter beschikking staande versterkers. Dus deze keer geen super-optimalisatie truc. Aan de andere kant is dat geen probleem. Er zijn in principe helemaal geen ‘referentie-versterkers’ en ‘referentieopnamen’ nodig om te kunnen horen wat een luidspreker doet. Elke ervaren importeur, winkelier en technicus kan met vrijwel elke redelijke versterker en een cd van de Kermisklanten horen wat een luidspreker doet. Zolang je maar luistert naar de eigenschappen die ‘des luidsprekers’ zijn. Derhalve is de S3 op vier internationale locaties beluisterd...

De laatste luistersessie vond plaats in Den Haag, nadat Barack Obama was vertrokken en het hele beveiligings-straattheater haar biezen had gepakt. Chattelin Audio Systems bood welwillend haar onlangs akoestisch ge-upgrade luisterruimte aan, samen met een aantal aanpalende elektronische componenten. Die worden hier bij hoge uitzondering genoemd. Music Emotion heeft namelijk niet de taak om te adviseren welke optimale systeem-match rondom een luidspreker kan worden gemaakt. Die taak hoort bij de expertise en (extra te betalen) dienstverlening van de audio-winkelier. Veel consumenten denken dat ze zelf die ideale systeemmatch en akoestische voorwaarden kunnen scheppen. Maar, wees maar eerlijk, dat is niet zo. De S3 werd aangestuurd door  het Soulution 501/520 combo met een CEC TLO 3.0 transport en dCS Debussy converter.

Weinig meer te wensen…

De vergelijking tussen de S1 en S3 lijkt op het spelletje ‘zoek de tien verschillen’. Uiteraard is de familiaire overeenkomst tussen beide Magico’s duidelijk. Maar er zijn ook verschillen. Het belangrijkste verschil betreft de ‘mate van volwassenheid’. Met de S3 is de mate waarin een kamervullende ‘live-performance’ kan worden neergezet wat groter. De S3 doet dan ook krachtiger van zich spreken in de lagere frequentie-regionen en gaat simpelweg 10 Hz dieper dan de S1. Wie echt een muur van geluid zoekt in een grote ruimte mag nog verder opschalen naar een Q7 of een Q5. Hoewel de S3 een overtuigende stage neer kan zetten, blijft het relatief gezien een weergever van bescheiden afmetingen, met daardoor een hoge acceptatiegraad binnen interieurs waar ook andere waarden vigeren.

De S3 heeft dus een ideale kwaliteits/WAF-verhouding. Een ander verschil is dat de S3 rijker is in het laag en midlaag. De mate van holografische ruimtelijkheid is voor de S3 een streepje minder uitbundig dan met de S1. Het gaat hier uiteraard om kleine verschillen, die ook nog afhankelijk zijn van de akoestiek, plaatsing en aansturing. Samen met de Soulution-set klinkt de S3 ‘muzikaal neutraal’ met een fraaie klank, uitstekend in balans en erg dynamisch. Redelijk in de buurt van een studio-monitor. Een meegebrachte en zeer recent gemaakte opname van de Johannes Passion liet op de Magico’s grote overeenkomsten horen met de weergave via het studio-mastering systeem. De laatste laat nog meer detaillering horen in vergelijking met de Magico’s, maar dat heeft minder met de S3 te maken dan met de aansturing. In die aansturing zit ook een keuze. Met de Soulution-set klinkt het heel neutraal, muzikaal, maar ook no-nonsense en exact. Wie extra klank zoekt, nog wat extra ‘bloom’ en een diepere harmonische invulling, kan aansturen met een buizenset van Zanden of iets dergelijks.

De S3 laat moeiteloos alle verschillen horen en de keuze is ‘up to you’. Wat in ieder geval opvalt is dat de S3, in vergelijking met de S1, een streepje ‘muzikaler’ is. Moderne luidsprekers, met behulp van computertechnologie ontwikkeld, treffen wel eens het verwijt dat ze (te) neutraal en klinisch klinken. Er zal best wel eens een ‘klinisch’ en koel klinkende weergever ontworpen zijn. Maar, de inzet van moderne ontwerptechnologie leidt niet automatisch tot luidsprekers die klinisch en onbetrokken klinken. Dan gaat er namelijk ergens iets fout. Opmerkingen, die ook wel over de S1 worden gemaakt, als zijnde dat deze luidspreker ‘klinisch’ zou klinken, worden hier dan ook niet herkend. Als de S1 goed wordt aangestuurd, laat ze exact horen wat er tijdens de opname gebeurde en communiceert feilloos alle aanwezige klankrijkdom.

Het probleem zit doorgaans aan de kant van de luisteraar. Een aantal muziekliefhebbers en audiofielen zijn nog niet gewend aan luidsprekers die een veel beter en eerlijker beeld schetsen van de opname-realiteit. Men zit teveel vast aan een ‘eigen sound’ en een eigen foute interpretatie van hoe muziek moet klinken. Over een aantal jaren zullen vrijwel alle luidsprekers identiek presteren. Zo hoort het ook. Een luidspreker mag nadrukkelijk geen eigen karakter hebben, behalve in schaalgrootte en dat is afhankelijk van hoe groot die dingen mogen zijn.  Weergave-verschillen moeten voortkomen uit de opname en niet uit luidsprekers. De Magico S3 komt nog een streepje dichter bij wat de opname biedt. Noem het ‘muzikaler’, maar dat is niet het juiste begrip. Het betekent ook niet dat de S1 niet ‘muzikaal’ is.  
   

Conclusie

De S3 is net zo’n perfecte luidspreker als de S1. De S3 past niet noodzakelijkerwijs alleen in grotere kamers. In de kleinere ruimte waar de S1 goed functioneert, kan ook een S3 staan. Die geeft dan de noodzakelijke extra body aan specifieke muzieksoorten. In principe, met hier en daar de bekende uitzonderingen, is er een relatie tussen de luidspreker en de grootte van de kamer. Je zult nooit maximaal kunnen horen wat een Q7 kan, of andere grotere systemen, zonder de daarvoor benodigde ruimte. De aanschaf van te grote weergevers, gezien de beschikbare ruimte, is dus kostbare overkill. De S3 is derhalve een uitstekende oplossing voor de gemiddelde Nederlandse huiskamer tot pakweg 80 vierkante meter. Hoewel duurder dan de S1, behoort de S3 bij de beste luidsprekers in de markt en kan nog steeds een te verdedigen en bereikbare optie zijn voor een muzikaal topsysteem. Veel meer kwaliteit en een veel betere prijs-kwaliteitsverhouding dan het merendeel van de onbetaalbare nonsense-producten die de markt teisteren. Met een S3 en goede (betaalbare en passende) elektronica ben je gewoon helemaal klaar. In alle redelijkheid valt er dan weinig meer te wensen.

Prijs
Magico S3  € 29.900,- per paar
www.symphonyaudioimport.com