Italiaanse show Alpha High End Brasschaat


Werner Ero | 15 oktober 2014 | Fotografie Werner Ero

Al vanaf het moment dat 13 oktober 2013 het nieuwe winkelfiliaal van het Belgische Alpha High End in Brasschaat is geopend, bruist het werkelijk van de activiteiten en themashows rond deze bijzondere crème de la creme audiowinkel. Stond de 'Grande Opening' nog in het teken van Japan, compleet met 'Kodo' drummers, prachtige Samoerai kostuums en een enorm scala aan culinaire oosterse gerechten.


Voordat ik echter van wal wil steken wil ik toch vooral Alpha eigenaar Sammy Feldman en zijn hardwerkende winkelteam complementeren met zowel hun prachtige ruime winkel, als vooral de motivatie en bezieling om de fier brandende fakkel van onze zo mooie hobby nog steeds brandende te houden. Winkelshows worden er (gelukkig!) namelijk wel meer gegeven, maar dat er net zoals bij deze 'World of Music' themashows, ook nog eens bij iedere show opnieuw de hapjes, drankjes en andere lekkernijen perfect op het land van herkomst zijn afgestemd, zijn gewoon uiterst zeldzaam. Het feit dat daarbij in geval van deze Italiaanse editie op maar liefst zes(!) locaties in het enorme winkelpand naar mooie en verantwoorde opstellingen kan worden geluisterd, maakt een bezoek alleen maar begerenswaardiger. Wie het over Italiaanse audio heeft, zal 9 van de 10 keer als eerste de naam Sonus Faber noemen. En niet voor niets want qua afwerking, stijlvolle vormgeving, materiaalgebruik, uitgebreidheid van het assortiment en die typerende, bezielende 'Italiaanse' geluidsweergave, is er dan ook bijna geen alternatief te vinden. In dit geval kan ik tijdens één enkel bezoek uitgebreid kennismaken met op de absolute topmodellen na, de complete modellijn van Sonus Faber. Waar nodig ondersteund met modellen van onder andere Wadia en Audio Research. 'Maar', zegt u nu terecht, 'naast Sonus Faber zijn de andere genoemde merken toch helemaal niet Italiaans maar juist Amerikaans?' Dat klopt eigenlijk maar ten dele. Het is absoluut waar dat deze elektronicamerken in de V.S. worden vervaardigd, maar het is ook waar dat naast Sonus Faber, ook Wadia en Audio Research deel uitmaken van de overkoepelende Italiaanse Fine Sounds Group. Een in audio gespecialiseerde investeringsgroep die zijn gezamenlijke ontwerpstudio pal tegenover het Sonus Faber Atelier in Vicenza heeft gesitueerd. Tijdens mijn onlangs gehouden bezoek ter gelegenheid van het 30-jarig jubileum van de luidsprekerfabrikant, werd mij namelijk ook een kijkje achter de schermen gegund en mocht ik naast verschillende nieuwe Sonus Faber uitvoeringen die pas op de komende High End in München officieel worden gepresenteerd, ook toekomstige modellen en studies van bijvoorbeeld merken als Audio Research, Wadia en McIntosch bewonderen! Binnenkort een uitgebreid verhaal over dit zeer interessante jubileumbezoek.


Guarneri Evolution
Na hartelijk welkom te zijn geheten door bedrijfsleider Chris Steurs en genoten te hebben van een overheerlijke Cappuccino, wordt mijn oog enkel gescheiden door een glazen wand, vrijwel meteen getrokken door een paar glanzende Sonus Faber Guarneri Evolution monitor luidsprekers. Tot vóór de introductie van de onlangs geïntroduceerde SF Ex3ma, het onbetwiste monitortopmodel van deze Italiaanse fabrikant en ook vandaag de dag nog steeds een van de allermooiste 'kleine' luidsprekers die voor geld te koop zijn. Aansturing vindt plaats door de eveneens in Italië (bij Sonus Faber zelf!) geproduceerde Wadia Intuition 01 versterker, terwijl een Mac mini PC als streamer fungeert en Transparant Ultra voor alle kabelverbindingen zorgt. Wat mij bij eigenlijk alle generaties Guarneri's steeds opnieuw sterk opvalt, is dat de luidsprekers visueel opvallend hoog op hun massieve voet staan opgesteld. Uiteraard is hier bij het ontwerp rekening mee gehouden, maar het is wel sterk afwijkend van wat ik normaal bij dit soort luidsprekers gewend ben. De combinatie met de Wadia versterker is tonaal en qua totaaleigenschappen al vanaf het eerste moment dermate goed en tonaal kloppend, dat ik mij direct kan ontspannen en verliezen in de muziek. De presentatie is daarbij Sonus Faber typisch niet assertief 'in your face' of ultra dynamisch, maar juist heel rustig, fraai uitgewogen, (klank-)kleurrijk, ruimtelijk los van de speakers en in dit geval zeker ook muzikaal hoog oplossend. Natuurlijk kunnen dit soort werkelijke high-end luidsprekers met uitgekiende en vaak ook duurdere elektronica op een nog hoger niveau spelen. Maar dat was volgens mij in dit geval helemaal niet de insteek van deze voorbeeldopstelling. Hier was het meer de bedoeling om aan te tonen dat je voor een echte topkwaliteit geluidsweergave, eigenlijk maar heel weinig apparatuur en ruimte nodig hebt en daarin was het absoluut geslaagd!

Venere stereo

De volgende ruimte die ik bezoek is het akoestisch immer lastige vertrek aan de straatkant. Buiten het feit dat hier dit keer een paar betaalbare SF Venere 2.5 vloerstaanders met Duitse Lindemann en Acoustic Arts elektronica staan opgesteld, is het natuurlijk vooral ook meteen een uitgelezen gelegenheid om in de praktijk de producten van het Nederlandse akoestiek-optimalisatiebedrijf RivaSono te demonstreren. In verschillende sessies wordt daarbij door RivaSono eigenaar Frank Imholz uitleg over deze producten gegeven en worden in een verhelderende demo zowel de voorzieningen weggehaald als daarna weer teruggeplaatst. De gehoormatige verschillen zijn zeker in deze ruimte werkelijk enorm en voor velen denk ik een echte eye opener. Naast de informatieve en verhelderende akoestiekdemo's blijkt ook HVT collega Theo Wubbolts aanwezig te zijn om u middels door hem zorgvuldig uitgekozen software, mee te nemen op een leuke en interessante muzikale tijdreis.


Venere homecinema
In de ruime en akoestisch gezien veel betere homecinema ruimte kom ik nogmaals de Venere modellen tegen. Al snel kom ik er daarbij achter dat zelfs nagenoeg alle modellen uit deze serie daadwerkelijk rond mij heen staan opgesteld. De voorkanalen bestaan daarbij uit de ‘top of the line’ Venere 3.0 vloerstaanders, centerkanaal is de - hoe kan het ook anders - Venere center, terwijl voor de achterkanalen het kleinste monitormodel 1.5 wordt ingezet. De subwoofer is een model uit de JL Fathom serie en de aansturende elektronica komt dit keer van Primare. Al bij de eerste film- en muziekfragmenten is meteen te horen hoe mooi alles met elkaar integreert en op elkaar is afgestemd. Typisch Venere is het hoorbare vertrekpunt van de nieuwe enigszins andere klankmatige koers. Een aangepaste klankmatige signatuur die Sonus Faber met deze reeks ten opzichte van de vroegere modellen bewust is ingeslagen. Ook de duurdere Olympica serie en zelfs in extreme mate, de nieuwe topmonitor Ex3ma, laten deze koerswijziging goed horen. Omgezet in woorden is de nieuwe weergave meer open, sneller en meer transparant geworden. Gelukkig is daarbij de oorsprong van het relaxt gepresenteerde net wat rijkere klankkleurspectrum ten opzichte van veel concurrenten niet verloochend en ervaar ik het Venere geluid vooral als een meer moderne variant van het vroegere Sonus Faber geluid.


Olympica 1
Tussen de home cinema ruimte en de luisterruimte aan de straatkant, bevind zich een kleine, maar meteen ook wel heel erg fijne ruimte die qua weergave mijn persoonlijke favoriet van deze show is. Als luidsprekers staan hier de verhoudingsgewijs perfect bij de ruimteafmetingen passende Sonus Faber Olympica 1 weergevers in een mooie vrije opstelling. Aansturende versterker is hier de door mij buitengewoon goed beoordeelde Audio Research VSi 75 geïntegreerde versterker gekozen en dat blijkt een hele mooie match op te leveren. Samen met een Naim ND5 XS streamer, Transparant bekabeling en Audio Research DAC D/A converter, is dit voor mij verhoudingsgewijs niet alleen het beste geluid van de show, maar ook de grote verrassing! Wauw, wat staat deze set goed muziek te maken zeg! Het is voor mij de eerste keer dat ik een willekeurig Olympica model eens een keer in alle rust kan beluisteren en deze kleinste variant is een absolute aanrader. Samen met de drive, klankkleuren en ruimtelijke expressie van de VSi75 versterker ontstaat een totaalweergave die meer is dan de som der delen. Het geluidsbeeld is zonder meer groots, muzikaal als heel verfijnd en bezielend. Het laag loopt daarbij opvallend diep door en is zowel kleurrijk als kernachtig. Midden en hoog hebben de muzikale gloed waar Sonus Faber altijd al om bekend staat, maar wordt nu gecompleteerd met een grotere openheid en muzikale uitbundigheid. Qua ruimtebeeld is het misschien niet oneindig diep, maar bezit het wel een hele mooie breedte en natuurlijk hoogteafbeelding. Tijdens het opdraaien van het volume ontstaat de volgende verrassing, want deze set blijkt naast een 'normaal' volume, ook heel doortekend zacht en bovengemiddeld luid te kunnen spelen en dat zonder enig teken van stress of nare compressie. Prachtig!

Amati Futura

In de met kunstig beschilderde wanden gelardeerde hoofdruimte is het 'piece de résistance' van deze show te zien en vooral te horen. Het gaat hier om niets minder dan de uit de toplijn afkomstige Sonus Faber Amati Futura. Een weergever die voor deze gelegenheid wordt aangestuurd door een Audio Research Ref 5 SE voor- en Ref 150 eindversterker combinatie. Cd-speler is hier een opvallend modale CD 6, terwijl ik denk dat op dit niveau een mooiere Ref CD 9 wat beter op zijn plaats was geweest. Maar dat mag de pret verder niet drukken want dit systeem laat meteen horen waar het op staat. Oftewel een enorm groots, krachtig en vergaand verfijnd en gedetailleerde weergave. Het is groot en kostbaar en zo klinkt het ook. Wat ik altijd vooral mooi vind aan dit soort grote high-end systemen, is dat er een mate aan achteloze vanzelfsprekendheid wordt bereikt en een bijna 1:1 schaalgrootte die met eenvoudigere en kleinere systemen gewoonweg niet te bereiken is. Een veeleisend percussiestuk of groot klassiek werk, blijven dan ook ongeacht de complexiteit van de muziek volledig overeind. Intrigerend vind ik ook om te horen hoe zo’n topklasse weergever bij demo’s in verschillende winkels toch steeds zichzelf weet te blijven. Daarbij is de Amati Futura niet echt een heel gemakkelijk aanstuurbaar luidsprekersysteem en zijn krachtige buizen- of transistorversterkers van hoge kwaliteit noodzakelijk om het 'beest' te temmen.


Olympica 2
Na de Amati Futura demo kunnen de stoelen een halve slag worden gedraaid en bestaat de laatste demo van deze show uit een kennismaking met de twee grotere Sonus Faber Olympica modellen. Luidsprekers die ik tot dat moment nooit eerder in het 'echt' heb horen spelen en waar ik zeker na de voortreffelijke entree van de Olympica 1, bijzonder benieuwd naar ben. Net als bij de Amati Futura is ook bij deze meer prestigieuze modellen voor een werkelijk topklasse aansturing gekozen. Voorversterker is hier namelijk een nieuwe SP26 van Audio Research, terwijl de gehoormatig mooi puur en integer klinkende Ref 75 eindversterker, de taak heeft de luidsprekers zo optimaal mogelijk aan te sturen. Heel luxe is dat in deze opstelling uit maar liefst drie mooie bronnen kan worden gekozen. Helemaal bovenop het rack staat een Rega RP8 platenspeler met Rega Apheta MC element, daaronder kom ik de extreem solide Wadia 7i cd-speler tegen, terwijl onderin het rack een Naim NDX voor de weergave van streaming audio signalen zorgt. We gaan van start met de Naim streamer als bron en dat gaat in eerste instantie erg voortvarend. Al vanaf het eerste moment heeft de weergave namelijk direct al veel raakvlakken met de hier ook zo super presterende Olympica 1 monitorluidsprekers. Met andere woorden is er ook hier meteen een hele mooie homogeniteit, een bepaalde muzikale authenticiteit, klankkleurrijkdom met openheid en eigenlijk toch ook wel gewoon een 'lekker' geluid waarneembaar. Maar ook is meteen hoorbaar dat model 2 op veel weergavefacetten toch wel een aantal stappen verdergaat. Want mede door de aanzienlijk grotere kast en de toename van het aantal units, is er meteen sprake van een grotere rust, meer gemak, een mooiere diepgang en vooral een nog volwassener weergave. Dat het met de resolutie en neutraliteit verder ook dik in orde is, blijkt wel wanneer we in een later stadium de verschillende andere bronnen langsgaan. De Wadia cd-speler met zijn mooie muzikale gelatenheid, rust en meer vloeiende klankkleuren en als grote 'bronverrassing' de Rega RP8 platenspeler. Want wat deze platenspeler voor dit bedrag aan autoriteit en stabiliteit weet te leveren. Petje af! En eigenlijk geldt hetzelfde voor deze Olympica 2. Een luidspreker die in het uitgebreide Sonus Faber programma precies de ‘sweet spot’ raakt. Enerzijds de luxe en grandeur van de topmodellen en anderzijds het meest actuele kennisniveau en materiaalgebruik. En dat voor een prijs die zeker niet goedkoop is, maar voor veel muziekliefhebbers nog net bereikbaar zal zijn.


Conclusie
Wat een sfeer, wat een presentatie en wat een mooie producten weer in deze Italiaanse editie van de Alpha High End 'World of Music' reeks. Voor het merk Sonus Faber en overigens ook verschillende andere op deze show niet getoonde Italiaanse merken, heb ik altijd al een zwak gehad. Zoveel passie, ziel en de combinatie van prachtig materiaalgebruik, vormgeving en geluidskwaliteit, zie en hoor je nagenoeg bij geen enkel ander land ter wereld. Dat deze Belgische winkel samen met de betrokken importeurs iedere keer opnieuw zo veel moeite doet om al dit moois verantwoord onder de aandacht te brengen, verdient niets anders dan lof en respect. Wat mij betreft tot de volgende themashow Sammy en Chris!

Alpha High-end
Tel: +32-(0)32325563
www.alphahighend.be