Alcons cinema systeem bij Universal Pictures


Redactie HiFi.nl | 10 maart 2011

Een fonkelnieuwe screening room is laatst geopend in het Londense hoofdkantoor van Universal Pictures. Hier wordt gebruik gemaakt van een Alcons geluidsyteem.

Foto: de luisterruimte

De screening room moest een geluidsysteem hebben dat voldeed aan specifieke eisen, waaronder een zeer gedetailleerde weergave. Geluidsconsultant Laurence Claydon van Cinefilm Ltd vertelt hierover. “UPI werkt met zeer veel buitenlandse talen. Om te kunnen bepalen of een dialoog acceptabel is of niet is zelfs op de beste systemen moeilijk. Soms is het slechts een kleine verandering in de achtergrondgalm op de opname waarmee gewerkt moet worden.”

Laurence legt uit waaraan een goed geluidsysteem moet voldoen. “Kwaliteitscontrole voor digital cinema heeft ook zo zijn eigen vereisten. Digital Cinema Packages worden opgedeeld in 20 minuten spoelen van beeld en geluid met daarbij een ‘Composition Playlist’ dat onderdeel is van het pakketje. Het is aan het afspeelsysteem om deze samen te voegen. Sommige systemen crossfaden het geluid, maar sommige doen dit middels een harde wissel. Als het geluid niet zero-crossing gemastered is bij het samenvoegen van de spoelen, kan je klikjes krijgen. Sommige van deze zijn op een zeer laag geluidsniveau en als zodanig moeilijk te onderscheiden van de andere geluiden die in de mix behoren te zitten.”

Foto: CR1

“Om de vereiste resolutie te krijgen was eigenlijk een zeer hoge kwaliteit studiomonitor nodig, met een geluidsdruk groot genoeg om achter een cinemascherm te kunnen werken. Dit stelt zijn eigen eisen. Spreiding / afstralingscontrole beïnvloedt de waargenomen geluidskwaliteit. In het bijzonder de tonale balans. Het moest dus klinken als een cinemasysteem, maar met veel lagere vervorming en veel hogere resolutie.”

Na veel testen met systemen van drie fabrikanten werd een systeem samengesteld dat bestaat uit: drie Alcons CR1 ultra-ondiepe 3-weg cinema frontsystemen, één BF181 enkele 18 inch subwoofer en zes CCS8 2-weg co-axiaal surroundkasten. Dit allemaal aangestuurd en gecontroleerd door twee stuks ALC2 amplified loudspeaker controllers. 

Best klinkende studio in Londen

“We hadden een goede ruimte gebouwd met een vlakke RT60 curve, dus ik verwachtte reeds een uitstekende prestatie van de CR1,” zegt Laurence. “Ik werd niet teleurgesteld. Het detail en gebrek aan vervorming in de midden en hoge tonen is een geschenk voor mensen die gewend zijn geraakt aan traditionele compressie-driver gebaseerde systemen.”

Foto: BF181

“De echte verrassing voor mij was de BF181i subwoofer,” vervolgt hij. “Ik heb veel problemen ervaren met het gebruik van cinema subwoofers in kleinere ruimtes. Het resulteert vaak in een zeer holle bas, die zeer moeilijk of onmogelijk te equalizen is. Het gebruik van kleinere, self-powered studio subwoofers vraagt om meerdere stuks om voldoende geluidsdruk te generen. Vaak kan dit pompeus en ongecontroleerd klinken, zelfs nadat equalizing is toegepast.”

Foto: CCS8

Met het systeem in gebruik, meldt Laurence dat het een ongekend succes is. “Het is van vitaal belang dat een mix voor een film goed overkomt en hetzelfde klinkt in iedere bioscoop,” zegt hij. “Je kan gemakkelijk een geluidsysteem kiezen dat beter klinkt dan wat over het algemeen is geïnstalleerd in de meeste bioscopen en dubbing studio’s, maar deze klinken zo anders, dat een mix niet goed overkomt. Het Alcons systeem krijgt het verbazingverwekkend genoeg voor elkaar beter te klinken, met meer detail en nauwkeurigheid, met minder vervorming, zonder echt anders te klinken.”

Foto: ALC2

“Dit is één van de beste klinkende screening rooms in Londen en zonder twijfel één van de beste in het bezit van een filmstudio,” vervolgt hij. “Zo vaak met audio, weet je pas dat men het goed heeft gedaan als je geen klachten krijgt. Maar dit systeem is zo’n succes dat we zeer positieve reacties krijgen van iedereen. Om te zeggen dat de cliënt tevreden is, is een groot understatement!”