Verslag Sound Gallery streaming show


Leo Wubbolt | 09 maart 2011 | Fotografie Leo Wubbolt

Drie dagen lang was audio speciaalzaak Sound Gallery in Groningen de thuisbasis van importeur Audiac voor een streaming audio show. Het onlangs vernieuwde interieur vormde het decor voor de uitstalling van merken als Arcam, Ayre, Olive, Mark Levison en Wilson Audio in de verschillende luisterruimtes, die het pand rijk is. Dat statige geheel witte herenpand moet toch vroeger een mooie blikvanger voor de Groningse burgerij zijn geweest, op de weg  naar het Noorderstation.

Al 22 jaar is op de begane grond de zaak van eigenaar Arthur Erenst gevestigd en hij is nog lang niet van plan om te stoppen. “Ik zie het als een missie”, zegt hij, “om muziek bij de mensen thuis te brengen in een uitmuntende kwaliteit onder de best mogelijke omstandigheden”. Zo kan het gebeuren dat hij vrijdag na de tweede vermoeiende showdag om zes uur zijn spullen inlaadt om bij een klant thuis te gaan demonstreren en uit te leggen hoe het beter kan. “Één uur was ik thuis vannacht”, zei hij de volgende dag om daarna vol verve het gesprek met een geïnteresseerde luisteraar aan te gaan. Samen met muziekdier Robert en Mark, plus niet te vergeten de Audiac medewerkers, zorgde hij voor een glanzende show.

Er was heel wat uit te leggen aan de vele bezoekers. Het medium streaming audio leidt tot veel vragen over wat het precies inhoudt en wat de voordelen kunnen zijn. Luisteren is het devies: ervaar maar eens het geluid dat van een harde schijf afkomt in plaats van de cd, schuif maar eens met je duim over die iPad om je bibliotheek te doorzoeken naar dat ene favoriete nummer. Echter ook vanaf je iPhone of iPod is je muziekserver te benaderen en te besturen. Olive maakt dergelijke servers en de O3HD, de O4HD en de O6HD waren in volle glorie te bewonderen en te beluisteren. Zo kan de imponerende O6HD maar liefst 6000 cd’s kwijt op zijn twee terrabyte grote schijf. WAV, FLAC, MP3 en AAC bestanden worden ondersteund. Dit geeft de gebruiker de mogelijkheid te kiezen uit verschillende audio formaten. Wie het beste geluid wil kiest voor WAV, want dat is hetzelfde bestand dat op de ‘gewone’ cd  staat. Alle andere formaten zijn in meer of mindere mate gecomprimeerd en geven dus een mindere geluidskwaliteit.

De O6HD stond opgesteld in de grootste luisterruimte in combinatie met high end componenten van Ayre en Wilson Audio Sasha luidsprekers. Audiac had rigoureus uitgepakt met de Ayre KX-R voorversterker, de MX-R eindversterker en de QB-9  USB DAC. Akelig levensecht klonk deze set met retro-soul diva Leela James, die als een slangenmens om de microfoonstang gekruld haar versie van Al Green’s  ‘Simply Beautiful’ het goed gevulde zaaltje inmasseerde. Het nummer was een demo favoriet en we kregen er niet genoeg van om de detail, de finesse en de ruimte in het geluid te horen. 

Kijkje in de keuken

Eigenaar Erenst vertoonde hetzelfde kunstje in de kleinere luisterruimte aan de straatkant waar de O4HD ondanks de fysieke beperking van de ruimte keurig zijn werk deed. Nauwgezet weergeven  en uitblinken in bedieningsgemak. Met name het laatste aspect spreekt toch veel liefhebbers aan, vanuit de luie stoel stoeien met de muziek. De weergave kwaliteit is voor puristen nummer één, maar niet geoefende oren konden vrijwel niet het verschil tussen een MP3 of een WAV signaal horen. Dat vond ik heel opvallend. Verder signaleerde ik dat potentiële klanten over het algemeen minder in techniek geïnteresseerd zijn dan wij denken. Zij gaan voor bedieningsgemak en de gadgets die er aan hangen.

Een letterlijk kijkje in de keuken leverde informatie op over de betrokkenheid waarmee de medewerkers hun producten en klanten benaderen. Beleving van de muziek staat centraal en hoe kan ik die klant daarvan overtuigen. “Service is de pijler waarop ons bedrijf steunt”, zegt Arthur. “Je moet alles, maar dan ook alles doen om de klant binnen te halen en binnen te houden. Als de klant niet kan komen ga je naar hem toe met je mooie spullen. Je zet het op in de huiskamer en gaat zitten luisteren. Samen kom je er dan uit. Zo kan ik het volhouden, ook in deze zware tijden voor de elektronica branche. Tegen deze wijze van werken kan geen internet  verkoop op”.

De benadering van Sound Gallery heeft ook Audiac goed begrepen en gewaardeerd. “Wij staan hier niet voor niets”, zegt Rob Hullekes van Audiac. “Sound Gallery is een belangrijke speler voor ons in Nederland. Dat blijkt op de zaterdag als mensen uit Hilversum en Lelystad de deur binnen wandelen voor een demonstratie”. Arthur Erenst bekijkt het allemaal met gepaste ingehouden trots, zijn ogen flitsen voortdurend boven over het brilletje heen de ruimte in, kan ik nog bijspringen? Staat er iemand die nog niet geholpen is? Kan ik ergens mijn aandeel leveren?

Ik wandel nog een keer door de ruimtes heen en maak kennis met de prettig geprijsde Arcam rDAC , de geinige draagbare Arcam rCube en de wat duurdere Wadia 151 powerDAC mini. Ik moet constateren dat streaming audio een niet te stuiten fenomeen is. Fabrikanten hebben de compromisloze doelgroep bereikt en de assimilatie bewerkstelligd tussen streaming en hifi/high- end. Dit proces moet in staat zijn de criticasters uiteindelijk over de streep trekken. 

De website van Sound Galllery vindt u hier.