Fabrieksbezoek Musical Fidelity


Marc Brekelmans | 17 september 2010 | Fotografie Marc Brekelmans | Musical Fidelity

Een Engelsman zou  Musical Fidelity oprichter Antony Michaelson (1951) waarschijnlijk omschrijven als brutally honest. Eigenzinnig, koppig en tegendraads zijn andere kwalificaties van de man die de hifi-wereld prachtige apparatuur schonk.

Zijn politieke mening schuift hij tijdens dit fabrieksbezoek ook niet onder stoelen of banken. De left wing bastards krijgen om de haverklap de schuld van haast alle wereldproblemen. De huidige lijn versterkers zal naar eigen zeggen de komende jaren niet wijzigen, want "veel beter kan ik ze niet maken". En die left-wing motherfuckers zullen ontwerpen als de AMS100 wel gaan verbieden met valse `groene` argumenten. Niet dat Michaelson de natuur geen warm hart toedraagt, integendeel. “Laten ze iets doen aan échte problemen als de vervuiling van de zee!”

Wie meer over de man Antony Michaelson () wil weten verwijs ik graag naar zijn interview met HiFi.nl precies twee jaar geleden.  
Maar blijkbaar is hij de afgelopen jaren wel milder geworden, want tot onze niet geringe verbazing opent Michaelson de presentatie met een bekentenis: “De afgelopen jaren heb ik te weinig geluisterd naar de markt. Teveel producten uitgebracht (tot nu toe 250(!)) en, misschien nog erger, te snel opvolgers van producten geintroduceerd. Goede reviews dreven de verkoop en productontwikkeling. Maar als de werking van de lovende reviews verslapte vond ik het tijd worden om met een nieuw apparaat - vaak met een totaal afwijkend uiterlijk - te komen om zo weer positieve reviews te krijgen. Achteraf bezien heeft dat het merk Musical Fidelity geen goed gedaan. En dat valt mij aan te rekenen.”


Antony Michaelson

Consistentie in uiterlijk – de complete Musical Fidelity lijn vertoont momenteel duidelijk familietrekken, waarbij apparaten uit de M6, M3 en M1 serie onderling zondermeer te mixen zijn – technische superioriteit en langer lopende productlijnen werden drie jaar geleden de nieuwe speerpunten. En aandacht voor nieuwe productgroepen. Met als beste voorbeeld de introductie van de M1 Clic waarvoor we naar Engeland afreisden.

De fabriek

Op – letterlijk – een steenworp afstand van het beroemde Londense Wembley stadium bevindt zich in een anonieme fabriekshal de Musical Fidelity fabriek. Het interieur van de `nieuwe` fabriek heeft duidelijk zijn beste jaren al ruimschoots achter de rug, maar als we de deur naar de productieruimte openen is dat al snel vergeten. Als een slang loopt een rollenbank door de fabriekshal. Voornamelijk Indische vrouwen zijn tijdens ons bezoek bezig met de inspectie van M6 cd-spelers, die na controle samen met een uitgebreid rapport in een fraaie fluwelen zak verdwijnen. Oudere Musical Fidelity modellen – waaronder een gigantische en zeer begeerlijke Nu-Vista 300 versterker – staan klaar voor reparatie of upgrade. Want Musical Fidelity kan oudere modellen upgraden – uiteraard tegen betaling - naar de huidige stand der techniek, waarmee ze zelfs `beter dan nieuw` worden. Voor zover ik weet een unieke service van een fabrikant.


De productiehal van Musical Fidelity

Na een onverwacht heerlijke lunch in de lokale supermarkt – de complete bovenverdieping werd ingenomen door meerdere aziatische toko`s die de meest heerlijke gerechten voor een prikkie aanbieden – werden we uitgenodigd in het kantoor van mr. Michaelson himself. Gezeten achter zijn in fraai birds-eye maple uitgevoerde bureau leidt hij ons door de Musical Fidelity geschiedenis, de huidige line-up, de zelfverklaarde technische superioriteit van de Musical Fidelity producten en de, zoals op de vorige pagina omschreven, koerswijziging van drie jaar geleden.


De enorm grote en indrukwekkende Titan mono-eindversterkers

In een soort intermezzo worden we meegenomen naar de ontwerpafdeling waar Michaelson de werking van de choke regulator illustreert met een scope. Zelfs voor mijn niet technische ogen is het verschil in de zaagtand grafiek van de ongereguleerde voeding ten opzichte van de vlakke karakteristiek van de voeding met choke regulator overduidelijk. Opvallend genoeg wordt, volgens Antony Michaelson, de choke regulator niet toegepast door andere fabrikanten van solid state versterkers. Technische superioriteit? Hij heeft een punt.


Links is nog net de `zaagtand` van een gewone voeding versus de Choke regulator op de scope te zien.

De nieuwe producten

De opkomst van streaming audio is ook in Wembley niet onopgemerkt voorbij gegaan. Nu was het merk al sterk op het gebied van de daardoor weer sterk in opkomst zijnde losse DAC`s, op het vlak van streaming audio had het merk nog geen apparatuur. Daar komt met de volgend jaar te introduceren M1 Clic verandering in. De M1 Clic is een streaming apparaat in de behuizing van de M1 DAC – dus op halve breedte van de M6 en M3 serie. Aangezien het een vroeg prototype betreft kunnen we nog niet al te veel ophangen aan de huidige functionaliteit, maar zoals het er nu naar uit ziet zal de Clic alle populaire digitale formaten af kunnen spelen inclusief FLAC, Ogg Vorbis, MP3 en WAV.


Het prototype van de M1 Clic

Het front van de streamer wordt grotendeels in beslag genomen door een groot full-color display. Vooralsnog is het geen touch-screen en afgaand op de reactie van Michaelson zal dat ook in het definitieve productiemodel niet het geval zijn. Bediening geschiedt dus door middel van de afstandsbediening. Ook deze zal, om kostentechnische reden, geen display hebben. In de Clic zit in basis een M1 DAC verstopt. Internet radio en een USB ingang op het front maken het geheel compleet. Het ziet er degelijk en fraai afgewerkt uit. Musical Fidelity is veel gelegen aan het succes van de Clic en zal voorafgaand aan de definitieve introductie een flink aantal testexemplaren uitzetten onder importeurs en pers. “Van een cd-speler weet ik ondertussen wel hoe ik hem moet maken, maar de digitale technieken en de daarvoor benodigde software voor een streamer zijn totaal nieuw voor me.” Het mag duidelijk zijn dat Musical Fidelity geen enkel risico wil nemen bij de introductie van de Clic.


Michaelson met de M1 Clic en de M1 Dac (onder)

In dezelfde M1 serie introduceerde Musical Fidelity onlangs de HPA klasse-A hoofdtelefoonversterker. Volgens Michaelson een soort Titan voor koptelefoons. In principe is iedere versterker in de huidige Musical Fidelity line-up een directe afgeleide van het huidige topmodel Titan. “De schakeling die we in de Titan gebruiken vind je terug in al onze versterkers. De Titan is een pure stroomversterker. De kleinere versterkers zijn dat tot zekere hoogte ook.  De HPA is dus een stroomversterker voor je hoofdtelefoon. En dat is uniek in de wereld.” Door de zeer lage uitgangsimpedantie van onder 1ohm kan de HPA volgens Michaelson iedere hoofdtelefoon perfect aansturen.


DE M1 HPA

Na een kleine twee uur met Antony Michaelson gesproken te hebben werd het weer hoog tijd de taxi naar Heathrow te nemen. Nog een laatste verwensing aan de left-wing bastards en weg is ie. Zijn zwarte Maserati verdwijnt in het Londense verkeer als wij met de taxi de avondspits in duiken. Antony Michaelson, brutally honest, wars van alle audiofiel geneuzel...maar eigenlijk een sympathiek en vooral bevlogen mens. En zeggen ze niet dat eerlijkheid het langst duurt?