Philips press-event 2010


Marc Brekelmans | 25 februari 2010 | Fotografie Marc Brekelmans

Ieder jaar nodigt Philips de wereldpers uit voor een presentatie van de nieuwe producten en innovaties van het merk. Dit jaar mochten de leden van de pers hun koffers in het luxe en nagelnieuwe Hesperia Tower hotel in Barcelona uitpakken. Ook HiFi.nl was tijdens dit evenement aanwezig.

De Nederlandse elektronicagigant presenteerde in Barcelona haar volledige programma. Nu is HiFi.nl niet de plek om het te hebben over koffiemachines (Philips heeft onlangs het Italiaanse Saeco overgenomen en dat merk introduceerde een echt geweldige high-end koffiemachine met presets die reageren op je vingerafdruk), vibrators (euh, Sensual Massager), strijkijzers (een heus mannenstrijkijzer) of tandenborstels met muziekje voor de kinderen (leuk en praktisch), dus zullen we ons hier beperken tot de audio en video-innovaties van het merk.

Vision

Net als bij alle andere elektronicamerken staat 2010 voor Philips in het teken van 3D. De nieuwe 8000 en 9000 serie LED televisies van het merk zijn Full HD 3D-ready. Met een los aan te schaffen 3D-package bestaande uit een transmitter en twee shutterglass brillen kan op deze televisies van echt Full HD 3D genoten worden. De keuze voor 3D-ready schermen is volgens Philips een bewuste geweest waardoor mensen in de wereld van 3D kunnen stappen op het moment dat ze daar zelf aan toe zijn. Als 3D topper zal tijdens de IFA in Berlijn (september) een 3D versie van de Philips 21:9 geïntroduceerd worden.



Die introductie zal vergezeld worden door een vijftal spectaculaire shortfilms onder de naam Parallel Lines. Deze shortfilms werden geregisseerd door vijf verschillende regisseurs van de Ridley Scott Associates. De films, waarvan we helaas alleen de trailer konden bekijken, staan los van elkaar maar hebben een – voor de oplettende kijker – centraal thema. Dat centrale thema zal later dit jaar onthuld worden. Mocht je nieuwsgierig zijn geworden, op Facebook is een speciale pagina waar alles te volgen is. Natuurlijk was er ook veel aandacht vanuit Philips voor Ambilight. Meer modellen worden standaard met Ambilight uitgerust, het aantal LED`s per segment wordt verhoogd en als klap op de vuurpijl kan Ambilight in de nieuwe modellen ook gebruikt worden op gekleurde muren. Door het instellen van de kleur van de achtergrond zal het Ambilight systeem zich automatisch aanpassen zodat de juiste omgevingskleur gegenereerd wordt.

Obsessed by Sound

Eindelijk, geluid krijgt de verdiende aandacht bij Philips! Obsessed by Sound luidt de nieuwe Philips slogan. Nu sta ik vaak sceptisch tegenover elektronicareuzen die dat beweren, dus met gemengde gevoelens betrad ik de demonstratieruimte. Opgesteld stond een Philips micro-systeem met de naam SoundSphere (of Mci900): een fraai vormgegeven setje met twee uit de kluiten gewassen – voor een dergelijk systeem – luidsprekers met aan de bovenzijde een soort oog op een stokje waarin de tweeter geplaatst is. De technische uitleg is overtuigend: Philips heeft serieus huiswerk verricht bij het ontwikkelen van dit systeem. En zelfs klankmatig weet het systeem verrassend genoeg echt te overtuigen. HiFi.nl lezers die in de opstelling van de middentoner en de tweeter de hand van het Canadese Mirage menen te herkennen hebben het echter verkeerd. In tegenstelling tot het systeem van Mirage dient de behuizing van de tweeter niet als akoestische deflector, maar is de afstand en wisselfrequentie juist zo gekozen dat de behuizing van de tweeter geen invloed heeft op het afstraalgedrag van de middentoner. Het geluidsbeeld is breed, diffuus – het is een omnipolair systeem – en rijk van klank. Plaatsing van instrumenten is misschien wat onduidelijk, maar het gepresenteerde geluid heeft zeer zeker zijn charme en zal menig muziekliefhebber met een kleinere beurs aanspreken. Streamium capaciteiten, een harde schijf van 160GB en 100 watt uitgangsvermogen (klasse-D en volgens opgave Philips) maken dit setje met een advies verkoopprijs van 999 euro tot de verrassing van het pers-event. Ik was in ieder geval aangenaam verrast. De aanvraag voor een testexemplaar is dus al de deur uit gegaan.

Minder te spreken was ik over het Philips360Sound systeem. Het systeem met 1,5 liter melkpakken is technisch zeer doordacht en presenteert een immens en diffuus geluidsbeeld. Leuk voor films, maar tijdens de muziekdemonstratie kwamen eerder associaties met een badkamer naar boven. Maar ach, wie ben ik: het systeem zal ongetwijfeld als warme broodjes over de toonbank gaan.
Dat geldt waaarschijnlijk ook voor het fraai vormgegeven Fidelio iPod docking systeem. Luxe afgewerkt in hout is het een sieraad voor iedere huiskamer. Philips is wat mij betreft zeker goed op weg met de nieuwe audioproducten, en ja...het is erg verheugend als een merk als Philips het belang van een goede geluidskwaliteit ziet én uit wil dragen. Chapeau Philips.