Nieuw aanbod voorgesteld op Philips Event


Redactie HiFi.nl | 04 april 2013 | Fotografie Redactie HiFi.nl | Philips

Aangezien Philips in de afgelopen twaalf maanden zowel zijn tv- als zijn audio-afdeling verkocht heeft – respectievelijk aan het Chinese TPV en het Japanse Funai -, kunnen we veilig stellen dat we vandaag met een heel ander Philips te maken hebben dan voorheen.

We waren dan ook erg benieuwd naar de nieuwe producten die deze fabrikant voor kwam stellen, toen we afgelopen week op bezoek gingen. Het merendeel van de audio-gerelateerde producten dat Philips op het persevent toonde, was echter niet echt nieuw te noemen. Zo kennen we de fraaie Fidelio Wireless Hifi-serie - opgebouwd uit de AW3000, AW5000 en AW9000 - al van vorig jaar.

Ook de Bluetooth Hi-Fi en de Fidelio SpeakerBar werden eerder al voorgesteld. Maar op die laatste twee komen we desondanks graag nog even terug.

Bluetooth
De Bluetooth Hi-Fi (€ 29.99) is een compacte interface die je toelaat om geluid dat over bluetooth komt aanwaaien - denk aan een smartphone of een tablet - om te zetten naar analoge audio. High-end geluid moet je er niet meteen van verwachten, maar geinig is het wel.

Hide&Seek
De Fidelio Speaker Bar, dan. Wat er uitziet als één grote speaker, bestaat stiekem uit de eigenlijke soundbar en twee surroundluidsprekers. Die twee zijn links en rechts op een onopvallende manier aan de eigenlijke soundbar bevestigd. Je kan de luidsprekertjes echter gemakkelijk losmaken, waarna ze dienst doen als draadloze surround luidsprekers. Je moet ze dan alleen nog neerzetten op de daartoe bestemde plaatsen, en klaar.

Deze HTL5120 Soundbar kost € 300. Een demonstratie tijdens het event maakte duidelijk dat het systeem prima werkt. De geluidskwaliteit is nu niet van die aard dat je 5.1 luidsprekersysteem en je AV-receiver meteen de deur uit mogen, maar wat wil je ook voor die prijs?

Oorzaken
Wel helemaal nieuw zijn de FidelioS2 en S1 in-ear hoofdtelefoons. Deze zijn beiden uitgerust met 13.5 mm neodymium drivers. Een lintkabel met geïntegreerde bedieningsknop en microfoon - zodat je inkomende telefoontjes kunt beantwoorden - zorgt voor het nodige gebruikscomfort. De prijskaartjes zijn niet mis: € 150 voor de betere/meer luxueuze S2 en € 100 voor de wat meer basic uitgevoerde S1.

We vingen ook nog op dat Philips tijdens de ontwikkeling van nieuwe audioproducten gebruik maakt van een zogenaamd 'gouden oren' team. Alle Philips audioproducten worden door dat team getest, waarbij ze een voorkeur van minimaal 65% moeten behalen ten opzichte van concurrerende producten uit dezelfde prijsklasse. Bij de Fidelio producten is zelfs 85% voorkeur vereist. Als die benchmarks om één of andere reden niet behaald worden, gaat het geteste product terug naar de ontwerptafel.

DesignLine TV's

Het hoogtepunt van het persevent - en al helemaal op esthetisch vlak - is de voorstelling van de nieuwe DesignLine 46" en 55" tv's. Het gaat om twee tv-toestellen waarvan de vormgeving werkelijk baanbrekend mag genoemd worden. De voorzijde – dat is de enige zijde die je in de praktijk echt te zien krijgt - is namelijk opgebouwd uit één grote glazen plaat. Het bovenste gedeelte van dit monolitische ontwerp - 2001, A Space Oddysey, iemand? - doet dienst als beeldscherm, het onderste gedeelte is - bij gebrek aan een beter woord - een schermvoet.

Het is niet onmogelijk om de DesignLine schermen aan de muur te hangen, maar daar is dit ontwerp eigenlijk niet voor bedoeld. De schermen moeten overigens wel aan een achterliggende muur worden vastgemaakt, zodat voorkomen wordt dat ze voorover donderen. Daarbij kun je de tv naar keuze al dan niet ietsje achterover - in een hoek van maximaal 10° - laten hellen.

Het glaspaneel gaat geleidelijk over van diepzwart naar transparant, wat ervoor zorgt dat de tv als het ware lijkt te zweven. En als het apparaat uit staat, is het niet meteen duidelijk dat het om een tv gaat. Op technisch vlak is de DesignLine gelijk aan de 8008 serie van Philips.

Prima dus, maar niet zo revolutionair al het design doet vermoeden. Dus geen 4K en ook geen OLED. Kost dat? Het 45" exemplaar moet € 2.199 opbrengen, terwijl de 55" voor € 2.999 van eigenaar verwisselt.

Het gamma
Philips had ook de rest van zijn omvangrijke tv line-up aangesloten staan. Onderaan begint het gamma met de goedkope 4508- en de 5008-reeksen. In het midden heb je de 6008-reeks, terwijl het topsegment ingepalmd wordt door de 7008- en de 8008-tv's. En de DesignLine toestellen, uiteraard.

Uit de demo bleek alleszins dat de beeldkwaliteit - vooral het verwerken van complexe bewegingen in het beeld - telkens verbetert wanneer je een stapje hogerop in het gamma gaat. Anders gezegd: de beelden die op de goedkoopste tv werden vertoond waren niet om aan te zien. De beelden op de 7008- en de 8008-reeks waren dan weer om van te snoepen. Conclusie: you get what you pay for.

Nieuwe mogelijkheden
De nieuwe Philips tv's bieden voortaan ook 'Pauze tv'. In Nederland kan die functie meteen al gebruikt worden, in België zou Telenet dit binnen afzienbare tijd eveneens mogelijk moeten maken. Een ander handigheidje is de ingebouwde programmagids. Vanaf september biedt Philips de mogelijkheid om programma's in deze gids eenvoudigweg aan te stippen voor opname.

Tv-uitzendingen kunnen - vanaf de 6008 reeks - ook worden doorgestuurd naar een tablet. Maar het kan ook andersom. Je kan inderdaad ook content vanop je tablet weergeven op de tv. Een leuk 'YouTuubje' laten zien aan de rest van het gezelschap is op die manier wel erg eenvoudig. Mirroring - een beeld tegelijk op de tv en op een ander scherm vertonen - kan ook, tenminste in combinatie met de nieuwste ultrabooks en met Android apparaten. Op die manier kan je ook beelden doorsturen naar een tweede tv in de slaapkamer.

Kijk ook eens op onze Beeld Special