Open dag Audiac een succes


Max Delissen | 22 april 2008 | Fotografie Marc Brekelmans

Op maandag 21 en dinsdag 22 april 2008 organiseerde importeur Audiac uit Nieuwegein weer een open dag voor dealers en pers. Bijzonder was dat dit jaar voor het eerst ook, weliswaar op uitnodiging,  klanten welkom waren. Een aantal dealers mocht hun beste klanten uitnodigen, en ook HiFi.nl kon een groepje lezers meenemen naar deze bijzondere dag.

Een speciale oproep op HiFi.nl leverde een zevental reactie op, uitnodigingen werden verstuurd, en tegen elf uur in de ochtend arriveerden Ben Kok, Robert van der Wardt met zijn vader, Michel van Aggelen, Wiebe en Lena Greidanus en Marc Bruyn.

Vrij snel na de ontvangst werden we de eerste luisterruimte binnengeloodst. Daar wachtte al meteen een primeur. Een paar Wilson Audio Watt/Puppy van de achtste generatie werd namelijk aangestuurd door een kersverse Arcam A38 stereo versterker, die van muzieksignaal werd voorzien door een CD37 stereo CD/SACD speler. Vooral die laatste was een grote verrassing. Het was de allereerste keer dat deze speler aan het publiek werd getoond, want dit specifieke model was drie dagen eerder om vijf uur `s middags als allereerste exemplaar van de band gerold in Engeland.


(Foto: Michel van Aggelen)

Het bijzondere aan de CD37 is dat het SACD signaal niet eerst wordt omgezet naar het minder fraaie PCM, zoals in veel multispelers gebruikelijk is. Het uitgangspunt was om een zeer goede cd-speler te ontwerpen, die ook nog eens op hoog niveau SACD kan spelen. Daarom wordt per kanaal een aparte DAC ingezet en zijn de condensatoren in de kast met Sorbothane rubber gedempt. Verder is op strategische plaatsen een stralingsabsorberende kunststof ingezet. Dit materiaal, Mask Of Silence genoemd, is afkomstig uit de Stealth technologie die ook voor gevechtsvliegtuigen wordt gebruikt.

Voor er naar muziek geluisterd kon worden kregen we van Brad O`Toole van Transparent Audio een stukje uitleg over de nieuwe netwerken die in alle Transparent signaalkabels zijn ingebouwd. Deze in kunststof kastjes ondergebrachte schakelingen compenseren onder andere de verandering van capaciteit en weerstand bij langere of kortere kabels. Op die manier maakt het niet uit welke lengte men koopt, ze klinken allemaal even goed. Sterker nog, de noodzaak om twee dezelfde lengtes te kopen (zoals vaak terecht geadviseerd bij luidsprekerkabel) verdwijnt hiermee ook. Het laatste voordeel van de netwerken in de kabel is dat de natuurlijke afval in lage tonen die alle andere kabels kenmerkt wordt rechtgetrokken. Hierdoor is de impact van de lage tonen bij Transparent groter dan bij de concurrentie.

Behalve de nieuwe netwerken (de kabel zelf is onveranderd) zijn ook de aansluitpluggen aangepakt, omdat bleek dat de oude (metalen) hulzen van de pluggen invloed op het geluid uitoefenden. Daarom zijn de nieuwe hulzen gemaakt van het hoogwaardige kunststof Delrin. Zelfs de naamplaatjes op de netwerk-kastjes zijn van dit kunststof gemaakt. De vorige generatie kabels was als eerste te horen, en na een korte wissel-sessie (het leek wel een formule 1 pit-crew) mochten de nieuwe modellen hun kunsten vertonen. Alle aanwezigen waren het er over eens dat de verbetering significant genoemd kon worden. Meer snelheid, punch, detaillering en ruimtelijkheid. Brad kon opgelucht ademhalen (en speelde meesterlijk dat hij dat ook daadwerkelijk deed), waarna Andy Moore van Arcam het roer overnam.

Zijn demonstratie liet duidelijk horen hoe ontzettend fraai een goede stereo cd-speler kan klinken, en dat in het geval van de CD37 de SACD er zeker nog een schepje bovenop doet. De A38 versterker wist trouwens prima raad met de Watt/Puppy combinatie, getuige het diepe en strakke laag, het ruimtelijk beeld en de grote impact van de dynamiek. Fraaie combinatie!

Na deze demonstratie werden we meegenomen naar de filmruimte waar het nieuwe topmodel uit de Revel Ultima 2 serie werd gedemonstreerd op zowat de dikste set van Mark Levinson. Als tweede primeur was hier de Mark Levinson No. 502 Media Console te bewonderen, een zeer kostbare (40.000 euro) home cinema processor die het beste vertegenwoordigt dat op dit moment op dit gebied mogelijk is.

Kevin Voecks van Revel gaf tekst en uitleg over de technische aspecten van het ontwerp, en gaf vervolgens een zeer overtuigende demonstratie met zijn nieuwe topmodel. Ten opzichte van het vorige model is het geluid wat rustiger geworden, zonder aan detaillering in te boeten. Bovendien is het uiterlijke ontwerp toch een stukje vrouwvriendelijker geworden. Een kwestie van toegepast design dus, want de afgeronde vormen dienen ook een akoestisch doel. Het geluid was snel, transparant en ongekleurd, en de totale afwezigheid van mechanische vervorming was opvallend.

De Wilson Audio Alexandria series 2

Na een voortreffelijke lunch was het even wachten tot we de grote luisterruimte konden betreden. Daar stonden namelijk de nieuwe Wilson Audio Alexandria series 2 luidsprekers opgesteld. De tweede generatie van deze enorme en compromisloze luidsprekers zou een aanzienlijke verbetering moeten zijn ten opzichte van het vorige model. David Wilson was, samen met zijn charmante vrouw Sheryl Lee, speciaal voor deze open dag wat eerder uit Amerika vertrokken op weg naar de High End beurs in München. Daarom kon hij in hoogsteigen persoon uit de doeken doen welke uitgangspunten hij hanteerde bij het ontwerpen van deze enorme luidsprekers.

Alle aspecten, van de materiaalkeuze voor de behuizing (een zeer kostbare mix van phenolhars en keramiek) tot de bijna op de millimeter nauwkeurig af te stellen mid- en hoogunits kwamen aan bod. In een strak geregisseerd muzikaal programma werd aangetoond dat de Alexandria 2 met recht de status van één van de beste luidsprekers ter wereld heeft. Ten opzichte van de eerste generatie is het geluid een stuk uitgebalanceerder geworden. Waar de oude versie nog wel eens wat te enthousiast in het laag wilde zijn is de Alexandria 2 een heel stuk gecontroleerder. Het midden en hoog zijn hierdoor ook beter in balans.

Om de demonstratie een maximale impact te geven is gekozen voor relatief spectaculaire opnames. Zowel klassiek als jazz komen aan de orde. Bij een luidspreker van deze klasse is het geen doen om individuele kenmerken als ruimtelijkheid, detaillering, snelheid en dergelijke te benoemen. De onderlinge balans is zo uitgewogen dat er maar één ding overblijft, en dat is je overgeven aan de muziek. Het kost geen enkele moeite om je het gewenste muzikale plaatje voor te stellen. Het geluid is er gewoon, ontspringt vanuit het niets, start- en stoptijden van individuele geluiden zijn zo nauwkeurig dat het hoorbaar wordt dat de ramen van de luisterruimte langer natrillen dan de conussen.

Wat ongetwijfeld bijdraagt aan het uitstekende geluid van de Alexandria`s is de geweldige apparatuur waarmee ze worden aangestuurd. De  MX-R monoblokken van Ayre Acoustics lijken haast minuscuul naast de enorme Wilsons, maar hun prestatie ligt beslist op gelijke hoogte. De minstens even fraaie en spiksplinternieuwe voorversterker KX-R heeft een bijzondere volumeregeling op basis van variabele gain.

De technische details besparen wij u, maar het is wel belangrijk om te weten dat deze manier van volumeregeling superieur is omdat het muzieksignaal altijd dezelfde afstand heeft tot de ruisvloer van het apparaat. Dat wil zeggen dat het muzieksignaal ook bij lagere volumes niet meer verdrinkt in de eigen ruis van het component, maar volledig transparant en onvervormd blijft.

Een Wadia 781i cd-speler dient als transport voor  de Wadia Series 9 DA converter, die haar signaal levert aan de Ayre voorversterker. Zeer binnenkort zal op HiFi.nl een recensie van de Ayre MX-R monoblokken te lezen zijn. In een later stadium zal ook de nieuwe KX-R voorversterker door ons aan de tand gevoeld gaan worden.

Het is bijna oneerbiedig om na deze demonstratie naar de kleinste ruimte te gaan om te luisteren naar de nieuwe CS 3.7 van Thiel. Maar onze nieuwsgierigheid naar de mysterieuze Chapter cd-speler was gewoon te groot. Deze speler werd ruim een jaar geleden al aangekondigd, maar de fabrikant heeft in de loop der tijd een paar tegenslagen moeten overwinnen (zo kwam een complete zending gietmetalen kasten beschadigd aan, zodat ze ongebruikt retour afzender konden worden gestuurd). Het model dat hier stond te spelen is de allerlaatste pre-productieversie, en het moet gezegd: het is het wachten meer dan waard geweest.

Alleen al het gietmetalen deksel dat los over het loopwerk wordt gelegd (nadat eerst een puck op het schijfje is gelegd) voldoet helemaal niet aan het gebruiksgemak dat we van een openzoevende cd-lade gewoon zijn, maar wat een fraaie sound heeft dat ding. De Ayre AX7e geïntegreerde versterker had de Thiel`s in een ijzeren greep. Breed en diep is het stereobeeld, details in het geluid worden met gulle hand over de luisteraar uitgestrooid. Spannend en muzikaal.

Na een lange en interessante dag keren we tenslotte tevreden huiswaarts. Onze gasten hebben het erg naar hun zin gehad, getuigende de enthousiaste reacties bij het afscheid en de aanvullingen daarop die we daags na de open dag via email mochten ontvangen. Daar komt nog bij dat Bert Bazuin van Audiac ook enthousiast was over deze nieuwe constructie van klanten, pers en eindgebruikers. Een geslaagde dag dus voor alle partijen.

Het videoverslag dat wij maakten van de Open Dag van Audiac in 2006 kunt u hier bekijken.