Interview Paolo Beduschi


Jan de Jeu | 04 augustus 2005

Tijdens mijn bezoek aan de Lente Hifi Show in de Doelen vertelt Leo Kooijman van Sharkwire Nederland, terwijl mijn ogen bewonderend de fraaie lijnen van de in zijn stand opgestelde Paolo Beduschi luidsprekers indrinken, dat de ontwerper van die fraaie weergevers binnenkort naar Nederland zal komen.

De keren dat ik luidsprekers van zijn hand gezien en gehoord heb zijn op één hand te tellen maar op die weinige momenten hebben ze zowel klankmatig als in visuele zin een meer dan positieve indruk achtergelaten. Wanneer hij dan ook vraagt of ik geïnteresseerd ben in een interview aarzel ik niet en stem ik direct toe. De tijd verstrijkt en ik ben het voorval eerlijk gezegd alweer vergeten wanneer ik een e-mail krijg waarin ik uitgenodigd wordt om "in een Italiaanse ambiance" de Maestro en zijn echtgenote te ontmoeten. Raadplegen van mijn agenda wijst uit dat ik de desbetreffende zaterdag geen andere afspraken heb en zo komt het dat ik op de bewuste - mediterraan zonnige - dag de korte afstand tussen ZevenbergschenHoek en Oud-Beijerland overbrug en om 1 uur de parkeerplaats voor de bedrijfsruimte van Sharkwire Nederland opdraai.

De wapperende Italiaanse driekleur en de gastvrij geopende deuren waarvoor enkele mensen staan die, onder het genot van een hapje en een drankje, geanimeerd met elkaar in gesprek zijn, maken zonneklaar dat ik op de plek van bestemming gearriveerd ben. Nog voor ik uitgestapt ben herken ik enkelen gezichten; het audio wereldje is maar klein. Naderbij gekomen wordt ik hartelijk welkom geheten door Leo en zijn charmante echtgenote. Terwijl ik een welkomstdrankje geoffreerd krijg - een werkelijk voortreffelijke Prosecco die ik, vanuit de wetenschap dat ik vandaag niet recenseer maar interview, maar al te graag aanneem - zie ik op enige afstand Paolo Beduschi ( spreek uit; Bedoeski ) en zijn echtgenote, de architect Serenella Bortoli. Leo vertelt dat hij als aanloop naar het interview een aantal luistersessies gepland heeft met tussendoor volop gelegenheid om te converseren met de overige genodigden en te genieten van zowel vaste als vloeibare delicatessen uit de Italiaanse keuken. In de navolgende uren zal ik er achter komen dat hij een perfect gastheer is.

De op de eerste verdieping gelegen luisterruimte is warm gedurende de demo’s van Paolo. Gespeeld wordt met de door Beduschi in samenwerking met enkele anderen ontwikkelde en gebouwde, strak vormgegeven, geïntegreerde klasse A versterker, aangestuurd door hetzij de Meridian 508 van de Italiaan zelf of de Opera Consonance CD speler van Leo. Bekabeling is uiteraard van Sharkwire en de luidsprekers waarmee gedemonstreerd zal worden zijn achtereenvolgens de Corelli en de Scarlatti. Zowel de kleine Corelli als de Scarlatti weten zich op overtuigende wijze te presenteren waarbij de laatstgenoemde, die over een extra woofer beschikt, met meer gewicht een duidelijk groter beeld presenteert. Het is dan ook de Scarlatti die me het meest aanspreekt. En dan met name in combinatie met de wat ronder klinkende Consonance. Paolo prefereert - niet verwonderlijk; het is tenslotte zijn speler - de meer puntige weergave van de Meridian.

Communicatie

Dan is het tijd voor het interview dat buiten plaats zal vinden. Aan de overdekte picknicktafel schuiven enkele mensen waaronder Paolo, Serenella en Leo aan. Niet onbelangrijk is verder een reeds meer dan twintig jaar in Nederland wonende Audio reperateur Claudio die als tolk zal fungeren. Tenslotte spreekt Beduschi uitsluitend Italiaans terwijl zijn echtgenote dat slechts aan kan vullen met enkele woorden Frans; de taal waar Leo zich meestal van bedient wanneer hij - als wereldwijde distributeur (m.u.v. Italië) van de Beduschi luidsprekers - contact heeft met het echtpaar. Gescheiden door glazen koele Pinot Grigio en geurende kopjes espresso vinden we elkaar al snel in de liefde voor muziek. Van daar uit komen we op zijn ontwerpen waarbij hij streeft naar perfectie. Dat gold in de tijd dat hij nog uitsluitend meubelmaker was en audio slechts als hobby had, maar geldt ook nu nog onverminderd. Niet alleen voor zijn luidsprekers en zijn versterkers ( zowel transistor als buizen varianten ) maar ook voor zijn prachtig gestyleerde metalen audiorack met daarin verend opgehangen granieten platen. Het streven naar perfectie wordt nog inzichtelijker wanneer hij een aluminium baffle, een woofer en de door hem gebruikte dome tweeter met bijpassende aluminium trechter, compleet met bouten, rubberen afdichting ringen en metalen unit beschermers voor me neerlegt.

Alles is perfect afgewerkt en aan ieder detail is gedacht. Zwarte schroeven in de zwarte rand van de middentoner/woofer, aluminium schroeven in de aluminium trechter van de tweeter. Niet dat het echt opvalt want de perfect verzonken schroeven vallen onder de aluminium baffle zodat er van buiten af geen enkele schroef te zien is. De keuze van aluminium als materiaal voor de tweetertrechter hangt samen met de lage resonantie frequentie van deze metaalsoort. Frequenties van het eveneens in de speakerontwerpen gebruikte MDF en het aluminium heffen elkaar op. Door de hoek waarin de trechter gevormd is is het tijdsgedrag verbeterd, is het rendement twee maal zo hoog en neemt de vervorming af. De units worden op specificatie van Paolo vervaardigd bij RES in Torino. Stefano Pesce, de eigenaar van RES, is zelf audiofiel, herkent de passie van Paolo en is om die reden bereid om de units te fabriceren, zelfs wanneer dat, zoals in dit geval, betekent dat het in relatief kleine aantallen gebeurt. Pas sinds Paolo Leo kent, halverwege de negentiger jaren, is er sprake van een langzaam op gang komende productie. Voor die tijd ontwierp Paolo slechts voor eigen gebruik en voor een kleine groep bekenden. Objecten met liefde gemaakt en nog steeds straalt dat van zijn producten af. De metalen unit beschermers ontlokken mij de vraag of deze geen negatieve invloed hebben op het geluid. Zijn antwoord luidt dat het de beste oplossing is wanneer rekening gehouden wordt met klankmatige, esthetische en veiligheids -"anti-bambino" - aspecten. Wanneer ik hem het vuur aan de schenen blijf leggen kan hij niet ontkennen dat het een - uiterst minimale - invloed heeft op het geluid. Vervolgens wil hij er nog iets over zeggen maar Serenella weet hem er nog net van te weerhouden door de woorden "top secret" uit te spreken. Uiteraard probeer ik nog iets meer te weten te komen maar het echtpaar zwijgt verder in alle talen; te weten zowel in het Italiaans als in het Frans. Mogelijk binnen afzienbare tijd een nieuw product van dit echtpaar? Wie weet. Serenella blijkt overigens een belangrijke rol te vervullen in het geheel. Zowel bij de esthetische vormgeving van de luidsprekers als bij het vormgeven van allerlei custom made oplossingen voor de integratie van audio in interieurs van klanten weten Paolo en Serenella elkaar te inspireren. Alle producten worden vervolgens met de hand gemaakt waardoor specifieke wensen van klanten in verregaande mate doorgevoerd kunnen worden.

Paolo legt uit dat voor hem kijken gelijk staat aan observeren. Observeren leidt tot ontwerpen. Die bezigheid is uitgegroeid tot een tweede natuur waarbij ieder ontwerp weer een volgend ontwerp uitlokt. Net als de grote Spaanse schilder Miro vindt dit innemende echtpaar hun inspiratie in de natuur. Daar zit alles in; materialen, vormen en kleuren. Dat ook heel banale voorwerpen inspirerend kunnen werken blijkt wel wanneer Paolo een foto van een collage laat zien waarvoor hij inspiratie ontleende aan een eenvoudige asbak. Op een gegeven moment valt me pas op dat, even geleidelijk als de middag tot een einde komt, het onderwerp van gesprek via audio, muziek en andere kunstvormen steeds verder verbreedt. Tegen de tijd dat het afscheid daar is praten we over het leven en het genieten daarvan. Een kunst die dit echtpaar duidelijk verstaat. Maar wat wilt u; het zijn Italianen!

Fotomateriaal: Werner Ero