Les grandes personnes

Jan Luijsterburg | 25 september 2009

Grote mensen, die kunnen er wat van. Overal een puinhoop van maken vooral, daar zijn ze briljant in. Dat geldt voor de stuntelige vader van Jeanne, maar ook voor de twee vrouwen die ze aantreffen in het huisje in Zweden dat ze voor de vakantie gehuurd hebben. De eigenaresse had zich een weekje vergist en zit met een Franse vriendin in het huis. Dat wordt druk. Aan het eind van de vakantie is er veel gebeurd.

Les grandes personnesJean-Pierre Darroussin speelt de lichtelijk autistisch aandoende alleenstaande vader Albert. Ieder jaar neemt hij zijn dochter op vakantie mee naar een ander land in Europa, dit keer dus Zweden. Moeder is geheel uit beeld; zij vertrok naar Nieuw-Zeeland toen Jeanne vier was. Gewapend met een metaaldetector gaat Albert zoeken naar de schat van de legendarische viking Jon-Olof Vitfoen, waarover hij te pas en vooral te onpas feitjes te berde brengt en zijn vrouwelijk gezelschap verveelt. Dat je je daar als puberende dochter niet gemakkelijk bij voelt is goed invoelbaar. Gelukkig zijn er jongeren in de buurt waar zij aansluiting bij vindt. Dat bevalt Albert helemaal niet.

Het debuut van Anna Novion is een kleine, charmante film. Jammer is dat het verhaal een nogal geconstrueerde indruk maakt die niet rijmt met de gezapige vakantiesfeer. De plotontwikkeling zit vol toevalligheden en is onnodig complex. Achter ieder personage zit wel een verhaal, dat meestal slechts kort aangeduid wordt en geen duidelijk functie heeft. De dynamiek van de groep jongeren, met de verliefdheid en de teleurstelling die er op volgt, wordt slechts heel oppervlakkig en nogal clichématig afgehandeld.

Les grandes personnes

Vooral de zingende blonde adonis waar Jeanne voor valt is tenenkrommend, net als de overdadig zoet soundtrack. Gered wordt de film door een aantal visueel sterke shots, zoals het slotbeeld van de duidelijk gegroeide Jeanne.

Frankrijk/Zweden, 2006
Speelduur: 84 minuten
Regie: Anna Novion