Paul dans sa vie

Jan Luijsterburg | 25 september 2009

Sommige mensen weigeren met de tijd mee te gaan. Dat maakt hen vaak interessant voor filmmakers. Paul Bedel is een bejaarde boer aan de kust van Normandie. Samen met twee net als hij altijd ongehuwd gebleven zussen leeft en werkt hij met uitzicht op een kerncentrale alsof de industriele revolutie amper begonnen is. Rémi Mauger ging vaak bij Paul op bezoek in zijn laatste jaar als boer. Mooie plaatjes en nostalgie gegarandeerd.

Paul dans sa vieDe film was in 2005 een groot succes in de Franse bioscopen, maar is zeker niet enig in zijn soort. Ook in La Vie Moderne en Être Et Avoir werd de eenvoud en de charme van het leven op het platteland bezongen. Meer nog dan die films roept Paul dans sa vie de documentaire Het is een schone dag geweest in herinnering, de film over het eind van het boerenbedrijf van de vader van filmmaker Jos de Putter in Zeeuws Vlaanderen, een film die als weinig anderen een mooie DVD release verdient. De vergelijking valt duidelijk in het nadeel uit van het verhaal over Paul.

De Putter was niet op zoek naar nostalgie of persoonsverheerlijking. Het portret van zijn vader schrijnt soms ongemakkelijk, wat versterkt wordt door het gebruik van extreem lange shots. Paul dans sa vie ziet er conventioneel uit en is een tikje behaagziek. Paul wordt als een exotische diersoort neergezet, met zijn trage manier van doen. Bijna alles op het land gebeurt als in de oudheid met de hand, maar geleidelijk wordt er een fraaie collectie nog functionerende collectie vintage landbouwapparatuur gedemonstreerd. Paul’s boerderij is een waar openluchtmuseum.

Het wandelend anachronisme lijkt een simpele Fons, met zijn minimalistische dagboekaantekeningen van enkele woorden per dag, maar ontpopt zich nu en dan als een verrassend belezen en intelligent man. Dan blijkt dat je hem eigenlijk helemaal niet hebt leren kennen in deze film. Dat is onbevredigend.

Paul dans sa vie

De ter bespreking beschikbaar gestelde viewing disc was van goede beeldkwaliteit – het 4:3 beeldformaat waarin de film gemaakt is past wel bij het nostalgische karakter. Jammer dat de op de cover aangekondigde bonus van 80 minuten aan korte docu’s niet op het schijfje te vinden waren.

Frankrijk, 2005
Speelduur: 103 minuten
Regie: Rémi Mauger