Pivot - O Soundtrack My Heart

Jan Luijsterburg | 09 oktober 2008

Bij WARP records hebben ze nog steeds een goede neus voor interessante nieuwigheden. Pivot is een Australisch instrumentaal trio dat allerhande elektronica combineert met de traditionele gitaar-bas-drums bezetting. Nostalgische Vangelis of Jean-Michel Jarre klanken worden doorkruist met extreem gitaarwerk à la King Crimson en superstrak drumwerk. Behoorlijk nerdy, maar daarom niet minder enerverend.

Pivot - O Soundtrack My HeartDe drummer kwam me meteen bekend voor. Gedreven en technisch ongelofelijk virtuoos, met de ene hand versnellend en de andere tegelijk vertragend. Leuk om het dan bevestigd te zien: dit is inderdaad ook de drummer van Triosk.
Laurence Pike speelt in Pivot samen met zijn broer Richard en computerman Dave Miller. Het krachtige drumwerk roept ook meteen labelgenoten Battles in gedachten, maar Pivot tapt uit meer verschillende vaatjes.

Erg veel vaatjes zelfs, het herkennen van gelijkenissen is stof voor een complete popquiz voor gevorderen. Een van de invloeden die genoemd wordt op de MySpace pagina van de band is wel zeer herkenbaar. Omdat ik geen gelegenheid voorbij laat gaan om de geweldige band This Heat van rond anno 1980 te noemen, bij deze. De hikkende en reutelende beats doen ook sterk denken aan het Duitse Notwist. Nadeel van al die invloeden is dat Pivot niet echt een eigen gezicht heeft. Het ontbreken van zang versterkt dit.

Alles is in het werk gesteld om de muziek zo groots en heftig mogelijk uit de speakers te laten knallen. Niet echt relaxt dus, wel een extreem breed klankbeeld. Dat werkt soms wat amechtig, maar over de gehele linie is dit ideale muziek om flink hard te draaien en om wild op door de huiskamer te springen. Daarbij komt dat Pivot er opvallend vaak in slaagt met een gedenkwaardige riff of melodie op de proppen te komen, waardoor de stukken zich gemakkelijk in het hoofd vastzetten.

11 tracks, speelduur 48:17
Label: WARP records
Distributie: Rough Trade