Steve Strauss - Just Like Love

Jan de Jeu | 26 mei 2005

Vanaf de voorkant van het zoals altijd informatieve Stockfisch booklet kijkt singer songwriter Steve Strauss de wereld in met een blik die verraadt dat deze uit Vestal, New York afkomstige social worker met zijn nieuwe schijf geen partyplaat heeft willen lanceren. Dichters zijn nu eenmaal vooral bezig met het leed van deze wereld en Steve`s poetische teksten ademen veelal een sfeer van bitterzoete melancholie en cynisme. Dit wordt nog versterkt door zijn rijke bariton – die me qua warmte in de verte doet denken aan de Canadese bard Leonard Cohen - en door de "laid-back" wijze waarop hij zijn gitaar bespeelt.

Steve StraussDe hybride (SA)CD bevat dertien nummers waarvan er elf geschreven zijn door Steve zelf. Uitzonderingen zijn de traditional "Lord Franklin" en het bekende "Youngstown", de klassieker van Bruce Springsteen. Even heeft Strauss getwijfeld of hij dit laatste nummer wel op zou nemen. Tenslotte zou zijn - voornamelijk Duitse - publiek zich kunnen storen aan de zin "them big boys did what Hitler couldn`t do". Gelukkig heeft opnameleider Günter Pauler hem kunnen overtuigen waardoor deze fraaie uitvoering van de sociaal-kritische song - met bijdragen van de mooi bij het gitaargeluid van Strauss aansluitende Chris Jones op tweede gitaar en dobro - alsnog aan de selectie is toegevoegd. Het wrange "Angel" is een commentaar op New York waarin leegte, hulpeloosheid en eenzaamheid naar voren komen.

Hoewel het een jaar voorafgaand aan de gebeurtenissen van 11 september geschreven is, heeft de song sindsdien een nog diepere betekenis gekregen. Het introspectieve vermogen van Strauss komt goed tot uitdrukking in het titelnummer "Just Like Love" waarin hij de schaduwzijde van de liefde bezingt. Hetzelfde thema komt in een iets andere vorm terug in "The Dirt", wederom in een tekst die niet altijd bij de eerste maal horen - of lezen - volledig toegankelijk is. De luisteraar moet bij de meeste nummers van deze zanger moeite doen alvorens alle nuances, associaties en verbindingen volledig ontdekt zijn. Al zijn er ook uitzonderingen. Zo is "Sunday Best" een simpele, welhaast naïeve, maar daarom zeker niet mindere song over de liefde.

De namen van de begeleidende – op hoog niveau spelende - musici klinken inmiddels vertrouwd in de oren en het geluid draagt het typische Stockfisch kwaliteitsstempel; helder, direct en fris, zeer gedetailleerd en close miked opgenomen.

Aanvullende informatie

Format: Hybride (SA)CD (5.1 mix & CD-Audio) SFR 357.4036.2
Label: Stockfisch-Records