Machito - Kenya

Jan de Jeu | 26 mei 2005

Wie op het internet op zoek gaat naar de geboortedatum van Francisco Gutierrez Grillo, beter bekend als Machito of `Macho`, komt meerdere data tegen die varieren van 3 december 1907 tot 16 februari 1908 of 1915. Ook omtrent de plaats van geboorte bestaat onduidelijkheid en zowel Tampa, Florida als Havana, Cuba strijden om de eer.

Machito KenyaBelangrijker is echter dat er wel degelijk internationale consensus bestaat omtrent de rol die deze `El Rey de Mambo" gespeeld heeft in het ontstaan van de stijl die bekend geworden is als Afro-Cuban Jazz. In 1948 brengt producer Norman Granz een aantal opnamen uit – een nieuw gemasterde versie is te vinden op het "Mucho Macho" album - met Machito, Charlie "Yardbird" Parker en Flip Phillips. De arrangementen en composities - van Chico O`Farrill en Machito`s zwager en musical director Mario Bauza - maken voor het eerst de verbinding tussen Latin en Jazz.

De stijl bereikt zijn top in de vijftiger jaren en het op 17, 19 en 24 december 1957 in de New Yorkse Metropolitan Studios opgenomen album "Kenya" is er een prachtig voorbeeld van. De twaalf nummers zijn opgenomen ter ere van de op dat moment recent opgerichte republiek Kenya en de grote diversiteit aan ritmes van de Cubaanse percussie instrumenten - bongos, congas, timbales, guiros, maracas - benadrukt de Afrikaanse kant van de Afro-Cubaanse jazz. Zowel rumba, bata als mambo kennen een onderliggende drive die eerder voelbaar dan hoorbaar is; een van de belangrijkste kenmerken van deze muzieksoort. De percussie sectie - bestaande uit Jose Mangual (bongos), Candido Camero (conga) en Uba Nieto (timbales) - wordt ondersteund door enkele uitmuntende jazz solisten die voor kortere dan wel langere tijd met Machito samenspelen.

"Doc" Cheatham`s trompetsolo is te horen in de rumba "Wild Jungle" waarmee kant één opent. Tenor saxofonist Ray Santoz doet aan Lester Young denken in zijn bijdrage in het titelnummer en Julian "Cannonball" Adderley is op zijn altsax zeer herkenbaar in "Oyeme". Trompettist Joe Newman schittert samen met Adderley in het stuwende "Congo Mulence".

Tegenwoordig valt de muziek van Machito onder de noemer "Salsa" en deze `salsero avant la lettre` horend begrijp ik maar al te goed waarom het salsa dansen de laatste jaren zo`n hoge vlucht genomen heeft; aan de verlokking van deze muziek is het moeilijk weerstand bieden. Dus als het u hetzelfde blijft rond ik deze recensie af door op de opzwepend energieke tonen van deze mooie 180 gram persing samen met mijn echtgenote nog even door de kamer te mambo`en.

Aanvullende informatie
Format: 180 gram virgin vinyl, Roulette Cat. No: SR 52006
Label: Pure Pleasure Records Limited