Nas- Video Anthology Vol. 1

Timo Schuurbiers | 20 mei 2004

Een collectie muziekvideo’s uit het afgelopen decenium van de New-Yorkse rapper Nas(Nasir Jones). 30 jaren jong en toch al een impossante carrière opgebouwd met meerdere albums en andere nevenprojecten.

NAS Video AnthologyIn mijn collectie heb ik o.a. het album DoggyStyle van Snoop Doggy Dog (met o.a. Tha Shiznit) en albums van Warren G, KRS-ONE, Wu Tang Clan, The Roots en Wycleff Jean staan, dus ik ben benieuwd wat deze DVD gaat opleveren.
It ain’t hard to tell, if I ruled the world (ft. Lauryn Hill), Hate me now (ft. toen nog Puff Daddy), Nastradamus, One mic en I can zijn de nummers, die we hier in Nederland de afgelopen jaren het meest zijn bijgebleven van Nas (spreek uit: nàs). Zijn rhymes hebben veelal een serieuze boodschap en hij wordt daardoor ook wel de dichter genoemd. Nas is naar eigen zeggen wars van roem, dikke auto’s en vrachtwagens vol met cash. Tenminste, dat is nooit zijn uitgangspunt geweest om in deze business te stappen. De DVD geeft een goed beeld van zijn muziek en de clips zijn veelal leuk om naar te kijken, met als visuele hoogtepunten If I ruled the world, Nastradamus, You owe me, Got ur self a. Muzikaal gezien vind ik It ain’t hard to tell één van de toppers.

NAS Video AnthologyAls je de DVD in zijn totaal bekijkt valt het best wel tegen, omdat je meer verwacht, dan alleen maar een handvol hits en wat commentaar over diezelfde hitjes. De aanwezige discography kun je natuurlijk op internet bekijken en heeft geen meerwaarde. Kwaliteit van het beeld is redelijk(oudere nummers), muzikaal gezien is het natuurlijk gewoon goed, maar dan kun je eigenlijk net zo goed zijn ‘best of’ CD kopen. De fans zullen deze DVD blindelings kopen en ik ben zelf toch ook wel enthousiaster geworden over Nas. De DVD heeft dan uiteindelijk toch zijn doel bereikt. God’s son.

14 videos: 61.00  min
Label: Columbia Records
Distributie: Sony