John Mayer

Roel Bouman | 13 januari 2004

John Mayer - Heavier Things

John Mayer - Heavier ThingsFascinerend dat er cd`s zijn die in Amerika miljoenen exemplaren verkopen en hier zo goed als niets. Marcy Playground verkocht in de States meer dan 2 miljoen exemplaren van het debuut, hier een paar honderd. Natalie Merchant is een superster in Amerika, hier gaat anderhalve man en een paardekop naar de winkel als er een nieuwe cd van haar uit is. Collective Soul prijkt in de USA regelmatig in de hitlijsten en de albums gaan als warme broodjes over de toonbank, hier nada komma niks. Dat zijn slechts een paar voorbeelden, zo zijn er nog wel meer van die frappante gevallen. Zal het bij John Mayer ook zo gaan, het lijkt er wel op.

Mayer is namelijk het meest recente gigantische succes in de Verenigde Staten. Het album Heavier Things schoot daar als een komeet de charts in. Tot nu toe heeft dat album in ons landje nog geen rimpel in de vijver kunnen veroorzaken. Dat is overigens niet geheel terecht, want Heavier Things is een lekker plaatje. In een toegankelijke stijl waarbij we aan namen als onder meer Dave Matthews, Hootie & The Blowfish, Eagle-Eye Cherry, Garland Jeffries, Sting, Steely Dan en onze eigen Mo` Jones moeten denken, presenteert dit album tien tracks die bijzonder makkelijk weghappen.

De kracht van deze langspeler zit vooral in de openingsnummers waarin Mayer kiest voor niet al te voor de hand liggende ritmes. Gaandeweg zakt het niveau wel wat in omdat het dan allemaal wat te braafjes klinkt en je begint te hopen dat hij niet in slaap sukkelt en ons daarin meesleept. Vooral wanneer je bedenkt dat Stevie Ray Vaughan de belangrijkste inspiratie voor Mayer is geweest, wekt het enige verbazing dat al het materiaal op Heavier Things zo laidback is. Dat wil overigens niet zeggen dat het slecht wordt, want dit album kun je zonder pardon tijdens familiefeestjes draaien en wellicht dat zelfs de buurvrouw het kan waarderen en het is ook een hele kunst zo`n plaat te maken. Voor de kritsche luisteraar had het verloop toch wel wat pittiger gemogen en vandaar dat we zeker niet alleen jubelen. Het verklaart echter nog niet waarom dit album hier volledig genegeerd wordt, Heavier Things verdient een beter lot.

De geruchten gaan dat Mayer Pinkpop 2004 met een bezoek zal vereren, mogelijk dat er hier in Nederland dan ook een paar ogen en oren open gaan, moet hij wel een klein rood pepertje in zijn achterste steken en laten horen waarom Stevie Ray Vaughan ooit zo belangrijk voor hem was. Als de geruchten waarheid worden, zijn we benieuwd of Heavier Things hier ook alsnog aan een bestorming van de charts kan beginnen.

Aanvullende informatie :
CD
Aware/Columbia/Sony