Afgelopen kwartaal opende Philips weer twee webwinkels onder eigen vlag in het buitenland. Met nu in totaal twaalf webwinkels in elf landen lijkt de Eindhovense elektronicagigant te bouwen aan een eigen wereldomspannende online winkelketen. Toch blijft de Philips-top - ook in de toelichting van de kwartaalcijfers eerder deze week - onduidelijk over de strategie.
Wat meer dan een jaar geleden had het bedrijf nog maar vier eigen webshops. Het lijkt er dus op dat er actief beleid wordt gevoerd op het uitrollen van eigen online verkooppunten. Directe verkopen - direct van de fabrikant naar de consument - zijn natuurlijk interessant voor Philips aangezien de winst niet gedeeld hoeft te worden met andere schakels in de distributieketen, maar leveren vaak problemen op met partners als distributeurs en winkels die hun markt zien verdwijnen.
Op dit moment exploiteert Philips alleen webwinkels in West-Europese landen, de Verenigde Staten, Zuid-Korea en Rusland. In de opkomende markten als India, met een vaak zwakkere infrastructuur en meer nood voor een ‘lokale aanpak’, werkt het bedrijf vooralsnog alleen via fysieke retailkanalen van derde partijen.
Philips heeft de verwachtingen voor het tweede kwartaal met een omzet van 6,2 miljard euro overtroffen. De nettowinst steeg tot 262 miljoen euro. Een derde van de omzet komt uit ‘emerging markets’, waar steeds meer mensen een mobiele telefoon krijgen. De vraag naar de digitale strategie van Philips wordt daarmee steeds belangrijker.
NIEUWSPhilips
Philips onduidelijk over webwinkelstrategie
Redactie HiFi.nl |
21 juli 2010
| Philips
MERK