REVIEW

Review Delphine Trio: Adrift (sacd)

Eric de Boer | 13 maart 2024

Het audiofiele label TRPTK weet liefhebbers vaak te verrassen met vernieuwende muziek en prachtige producties. Zo ook weer bij het debuutalbum van het Delphine Trio, dat Adrift als titel draagt. Een wonderlijke mix van drie instrumenten en minder bekende componisten daagt de luisteraar op prettige wijze uit.

Het Delphine Trio ontmoette elkaar aan het Londense Royal College Of Music en werd in 2020 opgericht. Drie jonge muzikanten vonden in en met elkaar een manier om uiting te geven aan hun liefde voor intelligent en nieuwsgierig musiceren, uitgedaagd door een divers repertoire.

De drie jonge musici brengen drie werelddelen samen; het trio bestaat uit de Australische klarinettist Magdalenna Krstevska, de Nederlandse celliste Jobine Siekman en pianist Roelof Temmingh, afkomstig uit Zuid-Afrika. Ieder lid van het Delphine Trio heeft, nadat ze de masteropleiding aan de RCM hebben afgerond, ook een RCM Junior Fellowship ontvangen.

In plaats van de overbekende, alom vertegenwoordigde componisten te willen verkennen en spelen, heeft het Delphine Trio zichzelf vanuit passie de taak opgelegd om diversiteit in de klassieke muziek te omarmen. Hun debuut Adrift neemt de luisteraar dan ook op speelse, doch uitdagende wijze mee langs werken van en bewerkingen op composities van minder bekende klassieke componisten van over de hele wereld. Opgenomen in Studio 1 van het Hilversumse Muziekcentrum voor de Omroep met (natuurlijk) een uitgebalanceerde, hoogwaardige set opnameapparatuur en microfoons voor zowel stereo als meerkanaals doeleinden vulde het trio in vier zomerse dagen in 2023 een hele cd.

Drijvend, maar nooit verloren, neemt het trio de luisteraar mee langs werken die spiritueel, folk-beïnvloed, jazz-beïnvloed, serieus, frivool en melancholisch van aard zijn. Net als een kabbelend water waarop je mee wordt gevoerd, zijn de omstandigheden telkens anders, maar is de zachtheid en luxe van het vaartuig dat je vervoert alleszins comfortabel en veilig. Het is dan ook die metafoor die het meest treffend is voor Adrift als album.

Het Delphine Trio neemt je op gepassioneerde wijze mee in de muziek, die start een door de leden zelf gezongen American Spiritual Shall We Gather By The River. Die is namelijk verweven met het stuk Fantasy on an American Hymn Tune, Op. 70, gecomponeerd door streng religieuze Kenneth Leighton. Het trio verkent hier de moderne klassieke muziek die varieert van ongemakkelijke onrust en klaagzang, met een sereen en emotioneel vervullend einde. Alsof Leighton de reis naar het beloofde hiernamaals uitbeeldde, prachtig en vooral zuiver vertolkt door het Delphine Trio. Vervolgens klinkt het verfijnde Trio Serenade, Op. 73, gecomponeerd door Robert Kahn (1865 – 1951). Heerlijke melancholie die vooral door de klarinet op onfeilbare wijze ten gehore wordt gebracht, op warme en soms zelfs speelse wijze ondersteund door zowel de piano als de cello.

John Psathas’ Island Songs brengt Griekse dansen tot leven. Een door Roelof Temmingh voor het trio gearrangeerde bewerking van Oblivion van Astor Piazzolla (1921 – 1992) brengt wederom de melancholie naar voren, waarbij de combinatie van spelperfectie, timing en passie voor de muziek de luisteraar trakteren op pure emotionele overdracht. Deze muziek spreekt en laat je aandachtig luisteren en genieten.

Met een meer frivool en vrij karakter weet het werk Trio van de Duitse componist Robert Delanoff modernere klassieke stijlen te verweven met jazzy invloeden, rust en sereniteit (het prachtige middelste stuk, track 8) en zelfs humoristische circusmelodieën. Lichtvoetig en vrolijk sluit het trio Adrift af met Introduction & Allegro van de Hongaar Mátýas Seiber (1905 – 1960). Origineel geschreven voor cello en accordeon, zorgt de combinatie van klarinet, cello en piano het met Hongaarse folk en jazz doorspekte korte werk(je) van extra frivoliteit.

Uitdagend is Adrift als geheel dus zeker, zij het op een prettige wijze. De drie musici spelen overduidelijk vol passie, perfectionistisch en met respect voor zowel de instrumenten als de muziek zelf. Dat resulteert erin dat de bij elkaar verzamelde werken ook in de huiskamer of de luisterruimte een bijna volwaardige concertbeleving bieden aan elk serieus luisterend oor. De grote massa zal er wellicht aan moeten wennen, maar dat is ook niet de beoogde doelgroep van het liefhebberslabel TRPTK. Het zijn juist deze parels die de muziekhobby van de echte liefhebber spannend maken en houden.

Klankmatig is de sacd niets minder dan fenomenaal te noemen. Het is TRPTK gelukt om elke aanzet, elke trilling van de snaar of resonantie in het hout op te kunnen pikken, wat deze release extra interessant maakt. Zeker wanneer je in het bezit bent van een audiosysteem dat daar raad mee weet. Voor de liefhebber, er zijn natuurlijk ook andere digitale versies beschikbaar dan deze hybride sacd.

Muziek: 8,9
Klank: 9,8
Label: TRPTK
Speelduur: 71:13 minuten
Website: delphinetrio.com


EDITORS' CHOICE