Noot van de redactie
Marantz viert in 2003 haar 50-jarig bestaan. Hieronder leest u een artikel, geschreven door Marantz, waarin de ontwikkeling van Marantz besproken wordt. Dit artikel is integraal geplaatst en niet bewerkt door de redactie van HiFi.nl.
Een halve eeuw hifi-apparatuur
Er zijn weinig namen in de wereld van hifi-audioapparatuur die een even luisterrijke geschiedenis hebben als Marantz. In 2003 viert het bedrijf haar 50e verjaardag. Om te zien hoe Marantz – bemind door de deskundige audioliefhebber en bekend om zijn kwaliteit – zijn unieke positie op de markt heeft weten te behouden, moeten we terug naar de wortels van Marantz, naar het begin van de industrie van opgenomen muziek.
Hoe het begon
Het verhaal begint in 1948, toen Columbia Broadcasting System (CBS) de eerste mono langspeelplaten (LP`s) op de markt bracht en het publiek voor het eerst geïnteresseerd raakte in muziekweergave van kwaliteit. Een van deze muziekliefhebbers was freelance graficus en amateur-musicus Saul Bernard Marantz, een inwoner van New York, geboren in 1911. Saul was ontevreden over de apparatuur die destijds verkrijgbaar was en bracht vele uren in zijn kelder door, waar hij versterkers bouwde om zijn geliefde LP-verzameling mee af te spelen.
In het begin hadden LP`s last van inconsistente opnamekenmerken. Hierover maakte Saul zich zorgen, dus in 1952 bouwde hij een, voor die tijd revolutionaire, voorversterker. Deze was voorzien van elke equalizercurve die nodig was om de onregelmatige opnamekenmerken op te heffen, en sloeg direct aan bij zijn vrienden. Hij noemde de versterker de ‘Audio Consolette’, en zijn vrouw overtuigde hem om er 100 van te maken en te verkopen. Binnen een jaar bedroeg het aantal na te leveren bestellingen echter meer dan 400 stuks!
Het begin van een prestigieuze lijn
Net zoals Saul B. Marantz verliefd was op LP`s, zo werden muziekliefhebbers over de hele wereld al gauw verliefd op zijn producten, die tegenwoordig, na een halve eeuw, nog steeds een sterke positie innemen. Hij richtte Marantz officieel op in 1953 en bracht een jaar later Model 1 mono voorversterker uit (een commerciële uitbreiding van de Audio Consolette). Deze versterker bevatte een zeer geavanceerde geluidsequalizer die gemakkelijk aan de RIAA-normen voor equalizers voldeed die hetzelfde jaar werden ingevoerd. Bovendien had deze versterker zeven ingangen, waarvan één voor TV-geluid, 40 jaar vóór de introductie van de thuisbioscoop!
Model 1, verkocht voor $168, destijds een fors bedrag, werd geprezen om de fantastische geluidskwaliteit, met een dynamiek die de liefhebbers en de critici verraste. Deze versterker, met functies als een tapemonitorschakelaar, een draaibare volumepotentiometer en een gescheiden voeding, lag ten grondslag aan de Marantz-traditie waarin kwaliteit en vernieuwing altijd voorop staan. Tegenwoordig betalen verzamelaars heel wat meer dan de oorspronkelijke vraagprijs voor een Model 1 in goede staat, en de prestaties van Model 1 worden nog steeds als een mijlpaal in de muziekvoorversterking beschouwd.
Al snel werd de serie uitgebreid. In 1956 werd Model 2 vermogensversterker geïntroduceerd. Dit meesterwerk liep jaren voor op de toenmalige concurrentie, en had twee aandrijfmogelijkheden. Met een eenvoudige keuzeschakelaar kon worden overgeschakeld naar pentode voor een uitgangsvermogen van 40 Watt, of naar triode voor 25 Watt. Van Model 2 vond één criticus zelfs dat het geluid ‘schitterend’ was, een woord dat in de jaren vijftig zelden werd gebruikt als er werd gesproken over hifi-kwaliteit!
In 1957 werden Model 3 mono tweeweg kanalenverdeler en Model 4 voeding toegevoegd, en een jaar later kwam Model 5 uit, een minder krachtige, maar toegankelijkere versie van het nogal dure Model 2. In dit jaar verschenen er ook voor het eerst stereo grammofoonplaten, en introduceerde Marantz Model 6 stereoadapter die in combinatie met twee Model 1 voorversterkers kon worden gebruikt. De wereld maakte dit jaar echter ook kennis met wat volgens velen de beroemdste Marantz-creatie van allemaal is: Model 7c stereo voorversterker.
Uitstekend geluid en een prachtig uiterlijk
Model 7c, een rechtstreekse afstammeling van Model 1, werd een van de best verkopende audio-installaties voor het hoge marktsegment ooit (130.000 stuks in alle variaties). Het grote succes van dit model heeft ongetwijfeld te maken met de uitstekende geluidskwaliteit, de modus- en balansregelingen en de afzonderlijke toonregeling per kanaal. Fans van Model 7 beweren echter ook (en ze hebben gelijk) dat deze installatie ook de nieuwe norm vaststelde voor een aantrekkelijk uiterlijk, met het uitgebalanceerde voorpaneel en het subtiele lampje onder het Marantz-logo. Model 7 serie ontwikkelde zich 10 jaar later uiteindelijk tot de 7T, de allereerste halfgeleidervoorversterker van Marantz.
Aan het begin van de jaren zestig introduceerde Marantz haar eerste stereo vermogensversterker, Model 8, met 30 Watt per kanaal. Dit model, gelijk in ontwerp aan de legendarische Modellen 2 en 5, had blootliggende buizen en een uitzonderlijke geluidskwaliteit. Model 9 uit 1963 is een mono vermogensversterker van 70 Watt die volgens veel kenners nooit is geëvenaard. 1963 was een zeer goed jaar voor Marantz, omdat toen nog een andere mijlpaal uit de hifi-geschiedenis het levenslicht zag: Model 10 FM-buistuner, met ingebouwde oscilloscoop om de kwaliteit, de sterkte en de balans van het ontvangen signaal te controleren.