Chord CPM2600


Philip van Deijk | 26 mei 2005 | Chord Electronics

Het is Engels, het is anders, het is uitzonderlijk. In prijs en naar men zegt, in kwaliteit. Hoe maak je de afweging of een apparaat het geld waard is? Ik heb er zo mijn gedachten over en die zijn of worden elders op onze site gepubliceerd. De Chord CPM2600 is typisch een voorbeeld van de vraag: “is high end het geld wel waard”. Lees mijn luisterervaring. Luister daarna zelf en vel uw oordeel. Dat van mij staat vast na een paar aangename weken met een superversterker.


Het subject

Voor mij staat een Chord CPM2600 in volle glorie op de grond, 42 cm breed, 13.5 cm hoog, 35.5 cm diep en een massa van 16 kg. Fraai afgewerkt met het Integra systeem. Dat zorgt voor een stijvere constructie waarbij de poten aan de onderzijde voorzien zijn van een goede demping. Zacht verende rubbers dragen er zorg voor dat trillingen goed opgevangen en geelimineerd worden. Of het uiterlijk u bevalt laat ik geheel aan u over, ik hoorde hier geluiden zoals “hij is wat hoekig ….”. De 2600 is de kleinste telg uit de Chord familie. De overige familieleden lopen tot in het uiterste door in de high-end wereld. De top wordt vertegenwoordigd door een voor- en eindcombinatie ter waarde van een slordige 62.000 euro. De CPM2600 is een geslaagde combinatie van de uiterst succesvolle 2200 voorversterker en de 600 eindversterker. Hij levert 2 x 120 watt aan vermogen bij 8 Ohm. Verder kent hij één paar RCA-Phono outputs, twee paar XLR balanced inputs en zes RCA-Phono single ended inputs. Dankzij de outputs kan de CPM2600 als voorversterker dienen of kan men er een extra eindversterker op aansluiten, waardoor de mogelijkheid tot bi-ampen ontstaat. Een tape-loop zorgt ervoor dat er van de ene bron opgenomen kan worden en naar de andere kan worden geluisterd. Kortom een versterker met groeimogelijkheden.

Fabrikant Chord claimt dat het grootste gedeelte van de afgegeven energie veel efficienter gebruikt wordt dan bij de conventionele versterkers. Dat zorgt ervoor dat de versterker veel reserve achter de hand heeft die razendsnel gebruikt kan worden als erom gevraagd wordt. Het zorgt voor een stabiele versterking en maakt het mogelijk aan de gevraagde eisen van de luidspreker te kunnen voldoen. De versterker zou dus stabiel en snel moeten zijn. Een leuk vooruitzicht, want de CPM2600 moet het opnemen tegen de Audio Research LS25MKII voorversterker en de inmiddels bekende Marsh Sound Design A400s eindversterker. Daarnaast staat er nog een zojuist gearriveerde geïntegreerde buizenversterker aan de zijlijn te trappelen. De AR/Marsh combi loopt natuurlijk prijstechnisch gezien uit de pas, maar biedt een mooie referentie waar de CPM2600 zich aan op mag trekken. De prijs van de geïntegreerde buizenversterker ligt aanmerkelijk lager dan die van de CPM2600.


Wat en hoe

Omdat de Chord een fors apparaat is kon ik hem niet klakkeloos in het Creaktiv audiorek plaatsen. Er moest weer wat geschoven worden, wat altijd heel veel energie vergt. Kabels los, opnieuw ordenen en dan weer aansluiten. Een werkje waarin veel geduld gaat zitten maar, uiteindelijk is er toch een mooi plaatsje gevonden. De opstelling is als volgt: Mijn Avalon`s flankeren het inmiddels overvol geworden rek. Vanaf hier loopt Nirvana SL luidsprekerkabel naar de aansluitterminals van de geïntegreerde Chord. De nimmer aflatende SignAudio interlinks zorgen voor de verbinding naar een Clearaudio Basic Symmetrie phonotrap. Die is nodig om de ultralage stroompjes van de VPI Scout/Clearaudio Victory Gold-H combinatie te versterken. Het digitale domein wordt ook dit keer verzorgd door een Teac voor de CD’s en door een door Van Medevoort gemodificeerde Sony voor SA-CD’s. Mijn Sony tuner plukte de signalen van het kabelnet.

Nieuwsgierig

Tja, en dan wordt het zo onderhand tijd om iets over de klankmatige eigenschappen en prestaties van de CPM2600 te vertellen. Er wordt tijdens de testperiode altijd verschrikkelijk veel muziek gedraaid. Digitaal of analoog, het maakt allemaal niet uit, zelfs de tuner komt aan bod. De versterker was inmiddels flink warm gespeeld en het echte luisteren kon beginnen. Al gauw stromen de eerste analoge klanken van het Dave Brubeck Quartet de kamer in. Een live opname uit 1963 die in de wereldberoemde Carnergie Hall is gemaakt. Uiteraard speelt Paul Desmond op de altsax die mooi vol en krachtig klinkt. Ik mis echter wat detail in het aanzetten en uitsterven van dit blaasinstrument. Wat opvalt is dat er veel “zwarte” ruimte tussen de instrumenten onderling is. Het “klinkt” echt live en het swingt nu al, dat beloofd wat.

Daarom gaan we door met de voor velen bekende LP “We Get Requests” van Oscar Peterson. Een heerlijke LP vol swingende jazzklanken. Ik gebruik vaak het eerste nummer van kant twee. Hierop wordt bassist Ray Brown letterlijk uitvergroot neergezet. Staand, pal naast de rechter luidspreker, met zijn strijkstok in zijn hand. Al snel glijdt die na de eerste tonen over de snaren van de bas. Een diep zingend geluid is het gevolg. Ik ervaar een wat gladder geluid dan ik gewend ben, waardoor ik wat minder detail waarneem. De bekkens kennen wat minder punch en venijn, de plaatsing is echter wel fenomenaal. De naald ploegt zich gestaag een weg door de groeven en mijn enthousiasme neemt alleen maar toe. De klank: relaxed en smooth. Precies zoals ik mij een intiem jazzavondje voorstel. Diana Krall lonkt, maar ik draai haar niet. Ik verruil een intiem jazzcafé voor een rokerige bruine kroeg. Een verzetje met John Lee Hooker is het gevolg. Ik draai “Face To Face” van de bovengenoemde zanger/gitarist. De blues op deze LP zweept je op en neemt je mee naar de duistere zijde des levens. Het lieve, zoetige en intieme dat ik gehoord heb bij Brubeck en Peterson is verdwenen. Hiervoor in de plaats kracht, dynamiek en temperament, zoals hoort bij echte blues. De Chord legt iets minder gevoel in de stem van Hooker dan bijvoorbeeld mijn Audio Research/Marsh combi. Het benadert eerder het niveau van een totale solid-state combi zoals een Marsh voor- en eindversterker. Die ligt prijstechnisch, ruim 6200 euro, niet eens zo gek ver af van de geïntegreerde Chord. Kom ik vervolgens bij het nummer “Stop Jivin’ Me”, dan gaat de volumeknop nog verder open en zit ik volledig te trippen op mijn luisterplaats. Dit is echt goed. Ik lees in mijn aantekeningen terug; een strakke diepe bas, goed volgbaar gitaarspel en een indringend soepel klinkende drum. Op zulke momenten is het moeilijk je aandacht erbij te houden, er moet immers een recensie komen. Maar deze gedachte is op zich goed. Als een set je zo weet te pakken dat je alles om je heen vergeet dan is dat een uitzonderlijk goede prestatie. Direct hierachter komt het nummer “Mean Mean World”, een duet met Zakiya Hooker. De volumeknop gaat nog een tikje naar rechts en bereikt de 2 uur stand. Opvallend is dat de druk, drive en passie daarbij toeneemt en niet alleen het volume. Tijdens het luisteren valt op dat het detail van de percussie-instrumenten hoorbaar blijft. Die gaan bovendien ook niet zweven. Een goede en ruim bemeten voeding zal hier debet aan zijn.

We stappen met A.J. Croce even af van het vinyl en keren terug naar het digitale tijdperk. Adrian James, zoals hij voluit heet, is de zoon van de legendarische Jim Croce. Zoon Croce, zanger en een fantastische pianospeler, is door een tumor op zijn vierde jaar blind geworden. Dat weerhield hem niet om in de voetsporen van zijn veel te vroeg overleden vader te treden en ook de muziekwereld in te duiken. Het heeft geresulteerd in een aantal goede albums waarop grootheden meespelen als Jim Keltner. Keltner is één van mijn favoriete drummers. Ik draai Croce’s CD’s vrijwel altijd in recensies, maar noem ze vreemd genoeg zelden of nooit. De muziek is aanstekelijke swingjazz en ook hier loopt het amusementsgehalte zeer hoog op. Het dieptebeeld is minder dan ik gewend ben. Maar ook hier wordt mijn aandacht weggetrokken door die intieme sfeer die de Chord weet weer te geven. Transparant, snel, dynamisch en warm zijn de kernwoorden waar het bij deze versterker om draait. Er ontgaat mij weinig, alleen de minieme details worden wel eens vergeten. Maar de overige Chord prestaties vergoeden dat ruimschoots. De drum klinkt stevig en volwassen met voldoende drive en fundament zoals je van een 2 x 120 watt versterker mag verwachten. Ik blijf nog even bij digitaal en Tori Amos verdwijnt in de lade van de Teac CD-speler. Zou zij mij, met de mini CD “Crucify”, ook zo weten te boeien? De Bösendorfer kent wat minder autoriteit en moet qua dynamiek slechts een fractie inboeten ten opzichte van bijvoorbeeld de Marsh eindversterker. Die is 2 x 200 watt sterk, dus ergens is dat vrij logisch, de CPM2600 hoeft zich daarom zeker niet te schamen. Ik hoor hier op de solonummers “Angie” en “Smells Like Teen Spirit” wel wederom de intieme studiosfeer. Close-miked opgenomen nummers die mij een berg kippenvel bezorgen. De trillingen in haar stem, de galm daar omheen, het hamertikken op de snaren van de Bösendorfer, wat wil je nog meer …

Ik blijf in de weer met vrouwen. Kari Bremnes neemt het van Tori over. Een totaal ander genre muziek, maar daarom niet minder mooi. Kari Bremens staat synoniem voor een opname met veel bombastisch laaggeweld. Veel systemen raken hierdoor gestresst en gaan over hun nek. De CPM2600 geeft geen krimp en houdt zijn hoofd hoog. De melancholieke klanken nemen mij mee naar het noorden van Europa. De muziek klinkt groots, gecontroleerd, vrij en los en wordt met een speels gemak weergegeven. Dit klinkt als het uitgestrekte en ongerepte Noorse landschap. Ten slotte wil ik eindigen met een spetterende afsluiting opgevoerd door een Big Band van Count Basie, wederom op vinyl. Op “Kansas City Shout” hebben we als vocalist Joe Turner en zelfs alt-saxofonist Eddie “Cleanhead” Vinson mag zijn toontje meezingen. Een 14-koppige blazerssectie zorgt voor het nodige volume in mijn kamer. Ook hier geen stress, maar met rust of juist spetterend op de momenten waar het moet. Vol overgave doet de CPM zijn stinkende best iedere muzikant een eigen plekje tussen en naast de Avalon`s te geven. Dit lukt hem erg goed, het beeld is zoals ik al eerder terug hoorde stabiel en transparant, al verliest het wat aan microdetaillering. Het laag is vol, strak en beslist niet wollig. Nee, dat heeft Chord goed voor elkaar. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar een zwaardere voor- en eindcombinatie die naar alle waarschijnlijkheid op alle audiofiele fronten nog meer diepgang zal hebben.

Eind goed al goed

Ik heb het al vaker gezegd, aan al het goede komt een eind. De pech is dat muzikale snoepjes na verloop van tijd mijn luisterruimte moeten verlaten. Mazzel is dat er weer andere voor in de plaats komen. Leven met de Chord CPM2600 betekent eindeloos genieten van je muziekcollectie. De muzikale kwaliteiten van deze CPM2600 staan op een bijzonder hoog niveau en hij ziet daarom ook graag andere kwaliteitsproducten om zich heen. De combinatie met bijvoorbeeld een luidspreker als Avalon staat garant voor een schoon, snel, dynamisch en transparant geluid. Het is moeilijk te geloven of te begrijpen maar dit duo laat daarbij een enigszins warme, ronde klank horen wat erg prettig is om naar te luisteren. Hierdoor treedt absoluut geen luistermoeheid of irritatie op. De 2 x 120 Watt die Chord biedt zal in de meeste gevallen voldoende zijn om het merendeel van de luidsprekers aan te sturen en te laten swingen. De trancemix van DJ Tiesto’s “Space Mountain Disneyland Paris” denderde op zaterdagavond de luisterkamer in en gaf voldoende power om je dansend door de huiskamer te begeven. Maar mocht het vermogen toch te weinig zijn en wil men een diepere basweergave en nog meer controle, dan is er een grotere geïntegreerde broer die luistert naar de naam CPM 3300. Die heeft 2 x 220 watt tot zijn beschikking. Is dat nog niet genoeg dan kan men zich naar hartelust uitleven met diverse losse voor- en eindcombi’s. Bent u iemand die op zoek is naar eenvoud, maar toch stiekem in de toekomst de weg naar uitbreiding niet uit het oog verliest, dan moet u zeker deze geïntegreerde versterker in uw speurtocht naar het ultieme ter hand nemen.

 

Prijs:
Chord CPM2600 4900 euro

Op de valreep van deze recensie bleek het importeurschap van Chord te zijn over gegaan in andere handen. Ik wil de voormalige importeur Music Matters uit Zoetermeer danken voor het beschikbaar stellen van de Chord CPM2600.

Importeur:
HNNY Benelux B.V.
Anthonetta Kuijlstraat 19
3066 GS Rotterdam
Tel: 0900-2354669 (0,35 cent per minuut)
Fax: +31(0)10-2860431
Website: www.hnny.nl

Gebruikte Apparatuur: 

VPI Aries Scout draaitafel Clearaudio Victory H element Clearaudio Basic Symmetry phono versterker Sony SA5ES tuner Teac VRDS-7 transport met Peter van Willenswaard modificatie Sony DVP NS900V DVD/SACD speller met Van Medevoort modificatie Audio Research LS25MKII voorversterker Marsh Sound Design A400s eindversterker Chord CPM2600 geïntegreerde versterker Avalon Avatar luidsprekers MIT / Sign-Audio Interlinks Nirvana luidsprekerkabels Sign-Audio netsnoer Creaktiv audio meubel