MC Systems M3
Met alle nieuwe producten die er op de CES 2004 te zien waren ligt het voor de hand om juist uit die noviteiten een keus te maken bij het uitzoeken van een te testen component. Wie mij wat beter kent weet echter dat ik slechts zelden voor de meest voor de hand liggende keus ga.
De firma
De naam MC Systems verwijst naar de twee mannen die gezamenlijk in 1984 hun eerste luidspreker op de markt zetten; Rob Meyst en Wim Corbier. Rob, in het dagelijks leven niet alleen luidsprekerbouwer maar ook tandarts, neemt het technische gedeelte voor zijn rekening terwijl Wim de meubelmaker is. Naast luidsprekers – zowel voor thuis als voor de professionele markt - worden er dan ook audio en video meubels gefabriceerd. Het topmodel luidspreker is de M1.4 met een prijskaartje van € 6995,- per paar. De hier geteste M3 is in de speakerlijn gepositioneerd tussen de M1.3 met een prijskaartje van € 4495,- per paar en de monitorspeaker M5 die inclusief de bijpassende stand € 2035,- op moet brengen. Daaronder volgen nog enkele vloerstaanders, wandspeakers en een center speaker.
De luidspreker
De M3 – in zijn standaard uitvoering € 2435,- per paar - is in feite sedert 1992 in vrijwel ongewijzigde vorm op de markt. In 2000 was de aanvankelijk ingezette Esotec tweeter van Dynaudio niet langer verkrijgbaar waardoor omgezien moest worden naar een vervanger. Deze werd gevonden in een 28 mm soft dome van de Israelische fabrikant Morel. Verder is de bekabeling aangepast. Het uiterlijk is gelijk gebleven. In het geval van de test exemplaren betekent dat een mdf kast met een blanke lak als afwerking. Heel bijzonder, maar ik prefereer de uitvoering in het glanzende slijplakzwart die ik eerder gezien en gehoord heb. De vorm van de kast - met een inhoud van 34 liter en een gewicht van 30 kilo - geeft de speaker een unieke uitstraling waaruit eenvoudig af te leiden is dat Rob – al sinds zijn studiejaren – sterk geïnteresseerd is in industriele vormgeving. Doordat de behuizing maar 18,5 cm breed is – de diepte meet 32 cm – lijkt de lengte minder te bedragen dan de opgegeven 112 cm. Bovenin de Morel tweeter en vrijwel direct daaronder de 17 cm papier unit die het midden / laag voor zijn rekening neemt.
De opgegeven impedantie bedraagt 8 Ohm en de gevoeligheid is 91 dB (2,83 V op 1m) De scheidingsfrequentie ligt bij 1800 Hz en het gebruikte scheidingsfilter – dat in een aparte kast onder in de luidspreker geplaatst is – is een tweede orde seriefilter. Eveneens aan het oog onttrokken is de stalen zandgevulde pijp die aan de magneet van de midden / bas unit bevestigd is. Deze pijp - die middels een bout aan de achterwand gekoppeld is – zorgt ervoor dat de unit geen contact meer heeft met het front waardoor trilling, en daarmee ongewenste kleuring, voorkomen wordt. Verder worden de reactieve krachten van de unit door deze vinding - waar patent op aangevraagd is – vrijwel volledig opgeheven. De luidsprekeraansluitingen aan de achterkant bevinden zich helemaal onderaan onopvallend in de plint en zijn geschikt voor banaanstekers. De zijkanten hebben in visuele zin nog een bijzonder detail. Net boven de plint loopt aan beide zijden over vrijwel de gehele diepte van de speaker een ontluchtingsgleuf. Niet te verwarren met een op een bepaalde frequentie afgestemde basreflexpoort. De fabrikant adviseert het gebruik van de Scandinavische Soundcare spikes die als optie beschikbaar zijn. Onder elk van de testexemplaren zitten vier van deze spikes. Prijzen; € 105 en € 135 voor respectievelijk 6 of 8 spikes.
De set
Clearaudio fungeert met de Champion Limited Edition en het in de Amerikaanse VPI JMW 9 arm opgehangen Clearaudio Victory H MC element als analoge bron. Phonotrap is van Sphinx. Digitaal wordt verzorgd door het CEC TL5100 CD transport in combinatie met de NorthStar model 3 24/96 DAC en de NorthStar model 4 24/96 upsampler / anti jitter device. Versterking is met de C2R en de D200 in handen van GamuT en de bekabeling is een mixture van Crystal Cable (draaitafel naar phono voortrap) Synergistic Research (interlinks en power cords) en Siltech Classic (luidsprekerkabels en powercords).
Aansluiten
MC Systems M3
Luisteren
Nadat de luidsprekers enkele weken in hebben kunnen spelen begint het gerichte luisterwerk waarbij een aantal zaken opvallen. De M3 heeft het vermogen om mij volledig de muziek in te trekken. Luisteren staat gelijk aan een bezoek aan een concert. Daarmee samenhangend treedt er iets op dat ik in mijn eigen – veel meer laid back spelende - Sonus Faber weergevers niet herken; na enkele uren treedt er luistermoeheid op en wil ik me onttrekken aan de muziek. Op grond van deze kenmerken ga ik als vanzelf opnames uitkiezen die met elkaar gemeen hebben dat er sprake is van een bovengemiddelde – en in veel gevallen uitzonderlijke – geluidskwaliteit. Zoals bijvoorbeeld van de zangeres Sara K. die onlangs ‘Water Falls’ zowel op CD als op dubbel LP uitbracht. Ik draai beide formaten na elkaar en bedenk me dat er naast de nieuwere nummers ook één nummer op voorkomt dat ik ken in een uitvoering uit 1994. Door ‘Turned My Upside Down’ eerst op ‘Water Falls’ en vervolgens op ‘Play On Words’ te draaien wordt een volgend kenmerk van deze speakers duidelijk; ze discrimineren uitzonderlijk goed waardoor duidelijk te horen is dat de Chesky opname gemaakt is met behulp van ‘minimal miking techniques’ terwijl bij de Stockfisch release duidelijk sprake is van ‘multi miking techniques’. In de oude opname zit Sara K. vrij ver van de microfoon af en zit er een grote afstand tussen haar en het drumstel op de achtergrond. Daarbij is het geluid wat ‘omfloerst diffuus’. Het Duitse tegenwicht maakt de contouren messcherp afgetekend. Zowel de zangeres als haar begeleidende gitarist zitten veel dichterbij en klinken veel helderder. Ook de dobro speler die iets verder weg zit lijkt toch nog vrij dichtbij. De dynamiek is opvallend. Wat deze opnames ook verhelderen is het ‘kastloze’ geluid van de M3. Iedere resonantie ontbreekt; ook wanneer er hard gespeeld wordt. Zelfs een dan tegen de zijwand van de speaker gehouden hand neemt dan tactiel geen trilling waar.
Waar deze weergevers bijna om smeken is een live registratie. Bijvoorbeeld van Sting in de live uitvoering van ‘Fragile’. Zowel de stemmen als de drukvolle percussie-instrumenten zijn onderling erg goed te onderscheiden. De gitaar is snel en puntig en de cello gelaagd rijk. Wederom die opvallende dynamiek. Nog duidelijker blijken de kwaliteiten van de M3’s bij het beluisteren van ‘The Coronation Of King George II’. Bij het starten van de zilveren schijf klinkt het sonore geluid van de kerkklokken. Direct daarna hoor je als het ware hoe de microfoon de uiterste hoeken van Westminster Abbey opzoekt. De ‘drumprocession’, die langzaam door de kerk op de luisteraar afkomt, en de daarop volgende ‘trumpet fanfare’ klinkt overweldigend en even later schrik ik zelfs van de dynamiek wanneer alle instrumenten tegelijk inzetten.
MC Systems M3
Conclusie
Distributeur / Fabrikant
Protech Audio Systems BV
Florakade 500 a
9713 ZP Groningen
Tel. 050-3181458
Fax. 050-3181971
Gebruikte apparatuur CEC TL 5100 belt drive cd transportNorth Star model 3 24/96 DAC North Star model 4 24/96 upsampler / anti jitter device Clearaudio Champion Limited Edition draaitafel met VPI JMW 9 memorial arm Clearaudio Syncro Power Generator Clearaudio Victory H MC element Sphinx Project Phono Equaliser GamuT C2R voorversterker GamuT D200 eindversterker Sonus Faber Concerto luidsprekers Sonus Faber fixed stands Interlinks: Crystal Cable, Synergistic Research: Designers` Reference ".5", Looking Glass Phase II, Kaleidoscope Phase II Gebalanceerde digitale interlink: Synergistic Research Digital Corridor Reference Speakerkabel: Siltech Classic LS 88 Netsnoeren: Synergistic Research A/C Master Couplers "Active", Siltech SPX-30 Accessoires: USM Haller audiorack, Standesign muurbeugel met Creaktiv resonantie absorberend plateau, Clearaudio Matrix platenwasmachine, Master Base 1, Purist audio design system enhancer, Ortho Spectrum AV Harmonizer HM8, granieten platen, Master Wire Tweak, Gryphon Exorcist, Gryphon Black Exorcist, AH! AC noise killer, Schaffner filter, van Medevoort polechecker, separate audiostroomgroep en HMS wandcontactdoos. |
Gebruikte CD`s - Sara K. Play On Words. 1994. Chesky Records. Chesky JD 105.- Sara K. Water Falls. 2002. Stockfisch Records. SFR 357.6025.2. - Doug McLeod. Whose Truth, Whose Lies?. 2000. Audioquest Music. Valley Entertainment Inc. AQ-CD 1054. - Parker’s Mood. The Roy Hargrove / Christian McBride / Stephen Scott trio. 1995. Polygram Records Inc. Verve. 527 907-2. - Sting. …..All This Time, 2001. A+M Records. 493 156-2. - The King’s Consort, The Choir Of The King’s Consort, Robert King (conductor). The Coronation Of King George II. 1727. 2001. Hyperion Records Ltd. Hybride SACD A67286. |
Gebruikte LP`s - Sara K. Water Falls. 2002. Stockfisch Records. 2LP. SFR 357.8025.1-1/2- Menotti: piano concerto / Copland: piano concerto (Earl Wind piano). 1961.Vanguard Classics VSD 2094. 180 gram super vinyl re-issue 1995. Analogue Productions. APC 029. limited edition nr. 0929. - Respighi. The Birds, Brazilian Impressions. 1957. London Symphony Orchestra o.l.v. Antal Dorati. Mercury Living Presence Stereo SR 90153. re-issue 180 gram virgin vinyl. Speakers Corner Records. |